RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Smører Norge med milliardavtale

Sist oppdatert:
Norge får historisk god gjenkjøpsavtale for transportflyene. Samtidig kjemper produsenten om å levere jagerfly.
Like før sommeren klarte regjeringen å presse hurtigkjøp av nye Hercules C130J transportfly gjennom Stortinget, på tross av politisk motstand internt.

Et av ankepunktene var problemene med å få en tilfredsstillende gjenkjøpsavtale mellom produsenten, amerikanske Lockheed-Martin, og norsk industri. Flere fryktet det ville bli vanskelig å få det til på grunn av tidsaspektet.

Fikk bedre avtaler enn tidligere

Regjeringen lovet på sin side at avtalen forutsatte avtaler med norsk industri på hele kjøpesummen på over tre milliarder kroner. Nå viser det seg at de har sikret seg industriavtaler hos amerikanerne som er bedre enn de tradisjonelt har levert.

For i tillegg til gjenkjøpsavtaler for kjøpesummen, har Forsvarsdepartementet forhandlet frem gjenkjøp for hele livsløpet, totalt 20 år.

- Det som er spesielt, er at det er første gang Lockheed Martin inngår en slik avtale, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen til NA24.

Kjemper om jagerflykontrakt

Dette skjer samtidig som den amerikanske forsvarsgiganten posisjonerer seg for å selge 48 jagerfly til flere titalls milliarder kroner til luftforsvaret. De siste par årene har de kjempet med nebb og klør mot svenske JAS Gripen og europeiske Eurofighter om gigantavtalen.

Amerikanerne kastet seg rundt og halverte saksbehandlingstiden for flykjøpet, ifølge US Airforces eget nettsted. Vanligvis tar såkalte «foreign military sales» rundt 180 dager å behandle. Amerikanerne kuttet saksbehandlingstiden til det halve.

- Det er viktig å isolere jagerflykjøpet fra dette kjøpet. Men det som er gledelig med transportflykjøpet, er at vi satte gjenkjøp som en betingelse, selv om vi gikk for en hurtiganskaffelse og vi fikk 100 prosent og mer til, sier Strøm-Erichsen og legger til at jagerflygjenkjøpet vil være av en annen karakter.

- Men det er klart at innholdet i gjenkjøpsavtalene hos de tre produsentene betyr mye. Innholdet i de avtalene jobber departementet med nå, legger forsvarsministeren til.

Usikker på omfanget

Hvor verdifull den totale gjenkjøpspakken for de fire nye transportflyene vil ende opp med å bli, er det ingen som kan gi noe godt svar på. Hverken Forsvaret eller Forsvarets forskningsinstitutt har full oversikt over milliardavtalen Forsvarsdepartementet har signert i løpet av sommeren.

- Det er sannsynlighet for at de kommer til å være drift i 30 år, og det er ingen tvil om at det vil komme oppgraderinger fremover. Men å begynne å spekulere i omfanget av industriavtalene er vanskelig, sier Torbjørn Svensgård, administrerende direktør i Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening.

Han legger til at totalkostnaden av en slik anskaffelse, som en grov tommelfingerregel, er tre ganger den opprinnelige investeringen. Men det inkluderer all drift av utdanning av personell, drivstoff og så videre. Alt dette er ikke gjenkjøpspliktig. Men at omfanget blir stort, er det ingen tvil om.

Gjenstår å fylle med substans

- Det er selvfølgelig vanskelig å si hvor stort det blir. Det avhenger av hvor mye vi kjøper av Lockheed-Martin. Men denne avtalen gjelder 20 år, alle oppgraderinger, all service i løpet av de årene. Det kan bli et ganske stort omfang, bekrefter Strøm-Erichsen.

Torbjørn Svensgård er uansett fornøyd med at departementet har fått gjennomslag for at det er et strategisk forhold mellom Lockheed-Martin og norsk industri så lenge flyene lever.

- Men det som fortsatt står igjen er å fylle denne avtalen med substans. Det jobbes det aktivt med å få på plass, sier han og legger til at det har blitt gjennomført rundt 80 såkalte bilaterale møter mellom Lockheed Martin og norsk industri. At det er et titalls bedrifter som kommer til å nyte godt av dette, er det ingen tvil om, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere