RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Snakk om elendig service!

Sist oppdatert:
Spørsmål: Hvor finner jeg helsesøster? Svar: Jeg har ikke peiling. Les om den vanvittige «servicen» i Kommune-Norge.

(iBergen.no) Forbrukerrådet har gjennomført tidenes mest omfattende service-test av samtlige kommuner i Norge. Og resultatet var mildt sagt oppsiktsvekkende.

6000 spørsmål
Under falsk identitet kontaktet Forbrukerrådet kommuner fra nord til sør både på e-post og telefon. De til sammen 6000 henvendelsene avslørte ubegripelig dårlig service i svært mange kommuner.

Med spørsmål om hvor ofte pipene skal feies, kontaktet Forbrukerrådet kontoret til Søndre-Nordstrand bydel. Service-senteret svarte med følgende perle: «Bydelen har ikke noe å gjøre med feiing av gater». Hva kosting av gater har med pipefeiing å gjøre, er uvisst. Det rette svaret skulle uansett være at loven pålegger eiere av privatboliger å feie pipen minst hvert fjerde år.

Ingen peiling
I Gjøvik svarer den uvanlig ærlige sentralbordbetjenten «jeg har ikke peiling» når Forbrukerrådet ringer og spør om hvor de kan treffe helsesøsteren.

En henvendelse til Snillfjord kommune tydet på at utgående e-post ikke sjekkes spesielt nøye før den sendes.

- E-posten vi sendte til Snillfjord i Sør-Trøndelag med spørsmål om hvor mye SFO koster, tok det 20 dager å få svar på. De hadde nok diskutert litt på kommunehuset, for inni svaret var det en intern melding fra en kollega til en annen: «Tænkt du æ ska lær dæm utenat?», skriver Forbrukerrådet i den nedslående rapporten.

- Hårreisende
Andre kommuner, som Stranda, Vågan og Eidsberg sender avvisende e-poster til innbyggere i økonomisk trøbbel. Beskjeden er at kommunen ikke gir svar per e-post.

- Hårreisende! Man skal ikke svare slik når et gjeldsoffer tar kontakt. Det viser seg at folk med pengeproblemer venter i det lengste med å søke hjelp. Hvis de i det hele tatt gjør det. Da kan de ikke få et slikt svar, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet til Forbrukerportalen.

Enkelte servicekontor bruker også dager, uker og måneder før de besvarer presserende henvendelser fra publikum.

«Tænkt du æ ska lær dæm utenat?»

Kommuneansatt på en lapp til kollega

- Noen kommuner ser ut til å gi mer eller mindre blaffen i henvendelser fra innbyggerne sine, sier Erik Lund-Isaksen.

Feil svar
Noen gir også direkte feil svar på telefonen, som i tilfellet da Forbrukerrådets agenter til flere kommuner stilte spørsmål omkring rettighetene til samværsfedre. Noe så enkelt som å sende barnehageinfo til faren blir møtt med et «det må mor godkjenne», som selvsagt er helt feil.

Et annet skrekkeksempel dukket opp hos Østensjø bydel i Oslo. Telefonvaktens norsk var så ustø og dårlig at Forbrukerrådet i andre enden ikke skjønte et kvekk.

Enda verre var det i Troms-kommunene Bjarkøy, Karlsøy og Berg. Svært uvillige og aggressive telefonvakter viste at service aldri er en selvfølge da de nektet å svare på spørsmål om åpningstider eller hvor man kunne få tak i en doforhøyer.

Også ansatte ved Alna bydel i Oslo var sure. De syntes det var irriterende at vedkommende som ringte ikke selv visste hvor man kunne få tak i helsesøster.

Gammel info
Heller ikke nettsidene rundt om i kommune-Norge er pålitelige. På Lødingen kommunes side finner man utdatert informasjon fra 2001 om åpningstider i barnehagene. Nordkapp kommune er hakket bedre med gebyrsatser fra 2002.

Men ikke alle service-sentrene får dårlig uttelling.

«Undersøkelsen viser at mange kommuner yter god service. Hos noen kommuner får man faktisk hjelp med nesten alt man lurer på» heter det i rapporten.

Den hårreisende rapporten offentliggjøres i sin helhet onsdag. Da kan du selv gå inn på Forbrukerrådets egne nettsider og sjekke din egen kommune, enten du er innbygger eller kommuneansatt.

Har du egne erfaringer med kommunal service? Fortell om dem i kommentarfeltet under.

Les flere nyheter på iBergen.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere