RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bendiksby, Terje (SCANPIX)

Snart koster en trikketur 50 kroner

Sist oppdatert:
Ruter øker prisene for reisende med kollektivtransport neste uke. Her kan du se hvor mye dyrere billetten din blir.

Onsdag 1. februar skrur Ruter opp billettprisene på kollektivtransport i Oslo og omegn.

Prisendringene omfatter enkeltbillett, 30-dagersbillett og 365-dagersbillett. Den mest kostbare endringen gjelder likevel enkeltbilletter kjøpt om bord på trikk eller buss.

Har du glemt å kjøpe billett på forhånd, må du fra og med 1. februar punge ut med 50 kroner innenfor sone 1 (rimeligste alternativ).

30-dagers billetten øker fra 590 til 620 kroner for voksne, fra 295 til 310 kroner for barn og fra 355 til 380 kroner for studenter.

Se alle prisendringene her

Vil unngå kontantbeholdninger
Ruters informasjonssjef Gry Isberg forteller at den til dels stive prisen på en enkeltbillett kjøpt om bord, skyldes at Ruter ønsker å stimulere passasjerer til å bruke elektroniske reisekort.

- Vi oppfordrer våre reisende til å kjøpe elektroniske reisekort. Da blir det ikke noe dyrere å reise. Tallene våre fra første halvår i 2011 viser at over 700.000 passasjerer nå bruker elektronisk reisekort aktivt. Det er vi veldig fornøyde med, sier hun.

- Men 50 kroner for en enkeltreise. En økning på 6 kroner kun på denne billetten. Er det ikke i meste laget?

- Vi har hatt en del stygge ran og ønsker av den grunn å unngå store kontantbeholdninger om bord. I tillegg blir punktligheten bedre dersom våre sjåfører slipper å bruke tid på å selge billetter. Jeg tror de fleste som reiser kollektivt i Oslo setter pris på at vi er så presise som mulig, sier hun.

- Hvordan forklarer du prisøkningen på 30-dagersbillettene og årskortet (365-dagers billett)?

- Prisjusteringen fra 2012 er et vektet gjennomsnitt for hele Ruter-området og innebærer således ulik prosentuell økning for de ulike billettslag.

- Hva med holdeplasser der det ikke er mulig å kjøpe billetter?

- Vi mener at dagens kommisjonærnett er dekkende for Oslo, men det er ikke noe å legge skjul på at det er fortsatt behov for flere salgsmuligheter/kanaler på enkelte steder, sier Isberg.

Flere organiserte snikere
Daniel Vernegg i aksjonsgruppa Planka Oslo, som organiserer snikere, forteller at de har fått en del nye betalende medlemmer i 2012. Han regner med en økt pågang når prisene justeres ytterligere opp.

- Vi har merket en god pågang i januar. Vi gikk gjennom tallene i går og har nå 240 medlemmer totalt. I løpet av januar 2012 har vi registrert 30 nye medlemmer, sier han.

Vernegg har ingen betenkeligheter med å fronte en sivil ulydighetsaksjon som oppfordrer til sniking.

- Grunnen til at Ruter må øke prisene er fordi det satses for lite på kollektiv transport. Vi i Planka mener utviklingen burde være motsatt. Derfor har vi faktisk redusert prisen fra 250 til 200 kroner for å være medlem i Planken. Dette har vi gjort fordi vi har som prinsipp at prisen skal ned som fort som mulig, sier han.

Vernegg mener prisutviklingen på kollektiv transport har steget unødvendig mye de siste årene.

- Jeg tror mange sympatiserer med oss og regner med at vi får enda flere medlemmer nå som det blir økonomisk vanskeligere å være kunde hos Ruter.

- Hvordan forsvarer du organisert sniking?

- Kollektivtrafikken bør være en del av den felles infrastrukturen i bybildet, og burde på grunn av miljøutfordringene vi står ovenfor prioriteres langt høyere enn foreksempel veier. Dessverre går utviklingen i motsatt retning, sier Vernegg.

PS: Billetter kjøpt før 1. februar kan tas i bruk innen 30. april 2012. Etter 30. april kan billetter med gammel pris ikke benyttes, men refunderes kostnadsfritt ved Trafikanten eller et av Ruters servicepunkter.

Hva syns du om Ruters prisjustering?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere