RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock.com)

Snarveier til effektiv trening

Du kan trene like effektivt selv om du «jukser»

(SIDE2): Det føles kanskje som å jukse, men å velge snarveier når du trener, kan være et smart valg for å gjøre økten unna på kortere tid eller rett og slett optimalisere treningen.

iVillage.com har laget en liste over hvordan du kan få like mye ut av treningen din, med enkle snarveier.

MULTITASKING
Det er ikke bare på jobben eller hjemme du kan multitaske. Også på trening kan du gjøre flere ting på en gang.

Istedenfor å hvile mellom settene kan du heller bruke tiden til å trene en annen muskelgruppe, mener treningspsykolog og prosjektansvarlig for treningslaboratoriet ved Northeastern University, Gregory Cloutier. Han mener det ikke er noen grunn til at du må hvile helt mellom hver intervall. For eksempel - etter brystpress - der du ligger på ryggen, med ansiktet opp så gå rett på situps i «pausen» for så å fortsette med brystpress etterpå.

- Det holder forbrenningen oppe og intensiteten på topp slik at du slipper å gjøre like mange runder, mener Cloutier.

INTERVALLER
For å brenne mest mulig fett på kort tid er intervalltrening en god idé.

- Å veksle mellom høy og lav intensitet kan gjøre at du forbrenner mer på kortere tid, sier Cloutier.

Flere studier foreslår også at du kan fortsette å forbrenne kalorier opp mot 16 timer etterpå. Du har sikkert kjent dette selv når du fortsetter å svette etter at du er ferdig med treningsøkten.

- Når kroppen skal tilbake til normalen etter en treningsøkt bruker den ekstra kalorier, sier Cloutier.

PLANLEGG
Det å planlegge treningen sparer deg for mye tid.

Dersom du skal trene morgenen etter så sett alarmklokken på andre siden av rommet sli at du må stå opp for å slå den av, sier gründer av Hoff Fitness, Amie Hoff. Når alarmen ringer vet du at du er et steg foran.

En annen idé er å avtale en treningsdate med en venn slik at du må stå opp og gjennomføre treningen. Skal du trene etter jobb bør du ta med deg treningsbagen på jobben.

UNNGÅ «RUSHEN»
Det kan være mange mennesker på treningssenteret, særlig mandager etter jobbtid, om ettermiddagen mellom 18-20 eller på morgenen. Har du mulighet til å trene på andre tider er det mer effektivt fordi du slipper å vente på apparater eller ikke få plass på den timen du ønsker.

- Du trenger ikke å tilpasse deg en hel masse mennesker, sier fitnessekspert og forfatter av boka« No Gym Required: Release Your Inner Rock Star» Jennifer Cohen.

IKKE VÆR FOR SOSIAL
Bruker du tiden til å prate istedenfor å trene? Hvis du trener sammen med noen så sørg for å prate når dere tråkker på tredemølla eller sitter på sykkelen. Dersom samtalen flyter for lett, trener du ikke hardt nok, mener Amie Hoff.

Det er også viktig at du konkurrerer med deg selv og ikke den du trener sammen med. det er viktig at du hele tiden utfordrer deg selv.

TA DEG 10
Hvis du ikke klarer å legge inn 30 minutters trening i hverdagen så prøv deg på 10 minutter istedenfor. Det bør du klare og mest sannsynlig står du lenger i matkø i butikken hver dag.

en studie gjort ved Arizona State University, publisert i The journal Medicine & Science in Sports & Exercise viser at å trene i 10 minutter tre ganger om dagen er mer effektivt enn å trene i 30 minutter i en sekvens.

Klarer du å gå fort fram og tilbake til jobb, eller fra buss, trikk eller parkeringsplass i tillegg til i lunsjen har du allerede vært i fysisk aktivitet i 30 minutter.

Sjekk iVillage for flere tips om hvordan du kan finne snarveier til å trene mer effektivt eller kutte ned tiden på treningen


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere