RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: TV 2

Snøbarna gir reklametid i Kina

Sist oppdatert:
- Vi blir sannsynligvis ikke veldig rike på dette, men til gjengjeld har vi nå åpnet verdifulle kanaler inn i verdens raskest voksende tv-marked, sier Steen-Johnsen.

67 kinesiske tv-kanaler skal vise norsk barne-tv etter at TV 2 har signert en avtale om salg av "Snøbarna". Kanalene har et seerpotensiale på 700 millioner kinesere.

- Artig å ha lykkes med dette, sier Ivar Steen-Johnsen, som har ansvaret for salg av TV 2-produksjoner til det internasjonale markedet.

Representanter for det kinesiske distribusjonsselskapet HYTV besøker i disse dager TV 2 i Bergen og Oslo for å signere den endelige avtalen.

- Utenlandske tv-produksjoner må godkjennes av fem offentlige instanser i Kina, inkludert det kinesiske mediedepartementet og utenriksdepartetmentet. Prosessen kan ta opp mot ett år. Kun tre barne-tv-serier ble godkjent i år, og "Snøbarna" var ett av disse. Mange amerikanske og japanske serier som er populære andre steder i verden, slipper ikke gjennom nåløyet i Kina fordi de har elementer enten av vold eller sex, sier Steen-Johnsen.

Som oppgjør for serien får TV 2 reklametid på de kinesiske kanalene. Steen-Johnsen er derfor nå på jakt etter annonsører som ønsker å nå det kinesiske markedet.

TV 2 produserte 93 episoder av "Snøbarna". De er nå dubbet til mandarin, og skal vises som 52 halvtimes programmer i Kina. Oppstart er i november.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere