RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Lina Livsdatter (Nordlys)

Snøfreseren sto ferdig reparert i en måned - glemte å gi beskjed til eier

- Jeg har kjøpt en fres til 35.000 kroner. Man skulle tro det var en pakke melk.

«Hei.Dette er ikke en hyggelig henvendelse».

Slik starter brevet som Odd-Arne Olsen fra Tromsø sendte fredag til importøren av snøfreseren, skriver Nordlys.

I april i fjor tok han steget og investerte i en Honda snøfreser til 35.000 kroner hos Maritim Center i Tromsø. Han ville sikre seg kvalitet i årene fremover når snøen lavet ned.

Olsen forteller at han brukte snøfreseren i omtrent fem timer i fjor vinter. Etter 12 timers bruk før jul i år oppstod det 12. desember en ulyd i snøfresen, og han kontaktet da Maritim Center som skulle komme for å se på den.

- De kom ikke før jeg hadde purret på dem. 17 desember hentet de fresen og tok den med seg for reparasjon, forteller Olsen.

To måneder gikk uten at Olsen hørte noe fra Maritim Center. Han forteller at han har forsøkt å ringe for å etterlyse snøfresen, men traff ingen som kunne svare han.

- Uakseptabelt
Fredag i forrige uke bestemte en oppgitt Olsen seg for å sende et skarpt brev til importøren av snøfresen.

- Maritim Center kan ikke vite hva service er. Dette er uakseptabelt. Jeg har kjøpt en fres til 35.000 kroner. Man skulle tro det var en pakke melk jeg har kjøpt, sier Olsen til Nordlys.

Brevet sendte han i kopi til Nordlys.

- Jeg er fullstendig klar over at det kan bli feil med noe man har kjøpt, men at det skal ta så lang tid å reparere er ikke akseptabelt. Jeg hadde akseptert det om jeg hadde hørt noe fra dem, men jeg har ikke hørt et pip, sier Olsen.

Etter at Olsen sendte avgårde brevet i mail fredag, tok det bare noen timer før snøfresen ble levert hjemme hos han klokken 16.00 fredag.

- De satte fra seg snøfresen på yttersiden, uten å ringe på og fortelle at de hadde leverte den. Så dro de igjen. Det var bare flaks at jeg var hjemme og så dette, sier Olsen.

Importøren sendte brevet videre til Maritim Center, og søndag fikk Olsen en mail fra dem hvor de beklager manglende informasjon til Olsen.

- Jeg fikk et brev der de la seg skinnflat og sa at de skulle ta dette opp internt på mandag, sier Olsen.

Han fikk også en telefon fra verksmesteren mandag som beklaget det hele.

- Svikt i rutinene
Verksmester Jan-Roger Hansen sier til Nordlys at de fikk inn snøfreseren like før jul. De bestilte deler til freseren, men da de kom viste det seg at de hadde fått feil del. De måtte da bestille delen på nytt, og på grunn av jula kom ikke delen fram til Maritim Center før 13 januar.

- Maskinen ble ferdigstilt ganske kort tid etter, sier Hansen, som beklager at Olsen ikke fikk beskjed om at snøfresen var ferdig.

- Det har skjedd en svikt i rutinene hos oss. Når maskinen var ferdig skulle den ha blitt levert umiddelbart ut til kunden, sier Hansen.

Han legger til at ofte når de leverer ut maskiner som har vært til reparasjoner blir det gjort på dagtid. Da er ofte kundene på jobb og at det da kan være vanskelig å få gitt beskjed om at varen er levert.

Hansen påpeker at selve reparasjonen av snøfresen har gått så raskt som det kan gå. Svikten har vært i tilbakemeldingen til kunden. Han påpeker videre at det er svær sjelden at slike svikt skjer hos dem.

- Vi bestreber oss for å stå på pinne for kundene og vi har vært her i 40 år. Hadde dette skjedd i alle sakene våre så hadde vi ikke vært her i dag, sier Hansen.

Les flere saker i Nordlys

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere