RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sniktitt: Nintendo 3DS

Sist oppdatert:
Nintendos nyskapning ligger igjen et hestehode foran konkurrentene.

LOS ANGELES (Gamer.no): På Nintendos pressekonferanse i forkant av spillmessen E3 slapp katten ute av sekken, og her var det ikke snakk om å dra den ut etter nakkeskinnet mens den klorte seg fast med klør så skarpe som barberblad. Nei, denne katten hoppet ut som en go-go-dame i en stor kake, og ropte «Her er jeg!», til vill jubel for alle som var vitne til pressekonferansen.

Etter pressekonferansen fikk jeg litt tid til å se nærmere på maskinen, men selv om førsteinntrykkene var gode, var det langt fra nok tid til å danne de virkelig solide inntrykkene. Nå har jeg lekt meg med den nye kreasjonen til Nintendo over litt lengre tid, og er fremdeles svært positivt innstilt.

Mer fra Gamer.no:

- Sprengfarlig arkaderacing
- Neste Heavy Rain-episode på is
- Fjerner «Red Ring of Death»

Lekker evolusjon

Når vi ser på hva som har skjedd med Nintendo DS siden den først bli lansert, er Nintendo 3DS en naturlig utvikling. Maskinen har gjennom hver iterasjon fått et gradvis slankere og mer stilfullt design, samtidig som den har fått nye funksjoner. Med Nintendo 3DS når vi et nytt høydepunkt. Maskinen ser veldig eksklusiv ut med sine blanke overflater, og elegante design.

D-paden har sammen med A, B, X og Y-knappene blitt hakket mindre, selv om de framleis har god respons, og er lette å bruke. En stor, viktig og ikke minst velkommen nyhet er den nye stikka som har fått det klingende navnet «Slide Pad». På samme måte som med PSP er dette en knapp som hever seg fra plasten maskinen er bygd av. Til forskjell fra den analoge stikka til PSP er derimot «Slide Paden» mye større, og i tillegg er den konkav, noe som gjev deg et veldig godt grep. Maskinen har i tillegg fått seg en Home-knapp, som sannsynligvis vil ha liknende funksjon som Home-knappen på Wii.

DS-pennen har også fått seg et ansiktsløft og er nå i metallisk utføring. Den er like komfortabel som før, men du kan nå slå den sammen eller dra den ut for å gjøre den kortere eller lengre.

Tredimensjonal moro

Den nederste skjermen på maskinen er slik vi kjenner den fra før. Grunnen til dette er at Nintendo tidlig oppdaget at trykkskjerm og 3D ikke var en god kombinasjon, siden det var lett å bli desorientert.

Toppskjermen er derimot helt ny. Det er en flott og skarp bredskjerm på 3,5 tommer, og den leverer 3D av imponerende kvalitet uten at du må ta på deg 3D-briller. Det er samtidig helt opp til deg om du vil ha 3D eller ikke, eller eventuelt hvor sterk effekt du vil ha. Med en skyveknapp på siden av skjermen kan du justere 3D-intensiteten, og det er helt tydelig at det kan være lurt å justere denne i forhold til spillet du spiller.

Dette kan selvsagt variere fra person til person, men mitt inntrykk er at tempoet ting går i, samt avstand til objektne på skjermen, har svært mye å si for hvordan 3D-effekten blir oppfattet. Når vi får rolige bilder med objekt som ligger et stykke inn i motivet, er det hele som regel ekstremt overbevisende. Det er som å se rett inn i en annen verden, og dette pirrer deg til å utforske den også. På den andre siden, når ting går i et høyt tempo kan bildet bli litt kaotisk og stressende for øynene.

Et eksempel på begge disse variantene er 3DS-versjonen av «Star Fox 64». På et punkt jaget jeg romskip mellom noen søyler i havet, og da jeg fløy forbi disse søylene krasjet de litt med endene på skjermen. Etter hvert som jeg fløy innover land, og mellom store fjell, ble det hele mye mer behagelig.

Mye moro i vente

Blant tingene jeg har fått se hos Nintendo var noen filmtrailere, en «Metal Gear Solid»-video, «Pilotwing» og «Kid Icarus»-traileren fra Nintendo-pressekonferansen. 3D-effekten var svært god i alle eksemplene, men det var én ting som kom klart frem. Der utviklerne vil gi deg illusjonen av å se inn i et bilde, er 3D-effekten flerfoldig ganger bedre enn der de vil få ting til å hoppe ut av skjermen.

Øynene har mye lettere for å fokusere på detaljene når 3DS-maskina fungerer som et vindu inn i en annen verden. Når utviklerne prøver å gjøre det omvendt, blir det friksjon mellom skjermen og den harde plastverden rundt den.

Den absolutte vinneren av det jeg fikk se av 3DS-demoer var en videodemo av «Mario Kart» hvor jeg kunne rotere kameraet litt mens bilene kjørte. Denne var så nær perfekt som det er mulig å komme. De rene linjene og de sterke fargene var som skapt for 3D, og illusjonen av å frese gummi i en fantasifull verden har aldri før vært så overbevisende. Du får samtidig en helt annen kjørefølelse når du får et inntrykk av hvor lange avstandene er - som du aldri har hatt sjansen til før.

I tillegg til å kunne spille i 3D, kan du bruke 3DS til å ta egne bilder i 3D siden maskinen har to kamera bak 3D-skjermen. Dette er en ganske artig funksjon som lar deg se det meste på en helt ny måte. Jeg har likevel litt problemer med å se den langsiktige verdien av dette, siden en håndfull bilder var alt jeg hadde behov for før det ikke var så interessant lenger. Et lite spill der du kan legge bildene rundt kuber hadde litt underholdningsverdi, men ikke nok til å friste til et gjensyn med det første. Om spillutviklerne kan finne på noe smart å bruke 3D-kameraet til, kan ting derimot bli veldig spennende.

Kraftpakke?

Før avdukingen av 3DS svirret det noen rykter om at maskinen ville være like kraftig som en PS3 i lomma. Dette kan du ta med en grundig klype salt. Selv om vi bare har fått sett ett rent 3DS-spill i aksjon – «Kid Icarus: Uprising» – er det ingenting der som lover noe som kommer i nærheten av Xbox 360 og Playstation 3. Det ser ut som et pent Wii-spill, men ikke stort mer.

Av større interesse var en «Metal Gear Solid»-video som viste mer av hva 3DS er i stand til. Dette var heller ikke på Xbox 360/Playstation 3-nivå, men demonstrerte likevel at vi kan vente oss en solid detaljrikdom. En ting som kom veldig tydelig ferm av denne videoen, var derimot at teksturene på alt annet enn personene i videoen var ganske dårlige. Om dette er et resultat av at videoen ble skrudd sammen på kort tid, eller et eksemper på hvor grensene til maskinen ligger kan jeg ikke si noe om, men helhetsinntrykket var likevel godt.

I tillegg til 3D og bedre grafikk enn den ordinære DS-maskinen, har 3DS fått utvidet nettfunksjonalitet. Når maskinen er i sovemodus kan den kommunisere med andre maskiner, eller over internett. Dette er nyttig siden du på denne måten automatisk kan laste ned nytt innhold til spillene dine. Hver gang du åpner lokket kan du potensielt sett finne nye utfordringer og brett til spillene dine. Om dette ikke er av interesse kan du slå av det trådløse nettet, og samtidig spare batteri.

3DS vil i tillegg ha bevegelsessensor og gyroskop, men disse funksjonene har vi ikke fått testet.

Konklusjon

Det er absolutt ingen tvil om at Nintendo 3DS er en veldig spennende maskin. Den byr på noe ingen andre kan skilte med, og om interessen for 3D-filmen «Avatar» er noe å gå etter, har Nintendo igjen en storsuksess i gjære. Det er likevel tydelig at kvaliteten på 3D-effekten varierer fra spill til spill, der spesielt fartsfylte og kaotiske spill blir litt stressende for øynene. Etter hvert som utviklerne virkelig lærer seg å bruke teknologien, og perfeksjonerer formatet, vil vi forhåpentligvis se at dette balanserer seg.

3D er likevel ikke alt 3DS har å by på. Med den nye «Slide Pad»-stikken får vi endelig bedre kontroll over spillfigurene, noe som bør kunne øke potensialet for hvilke spill plattformen kan by på. Nintendo 3DS har ikke fått noen pris eller lanseringsdato, men ut av hva jeg har sett, og med tanke på at over 20 utviklere jobber med spill på maskinen, er det all grunn til å se fram til den dagen Nintendo 3DS ligger i butikkhyllene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere