RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
VIL HA KONKURRANSE: Får samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som han vil blir det andre vogner å se på Oslo sentralbanestasjon enn dette Flirt-settet fra NSB.
VIL HA KONKURRANSE: Får samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som han vil blir det andre vogner å se på Oslo sentralbanestasjon enn dette Flirt-settet fra NSB.

Solvik-Olsen vil gi NSB konkurranse og innføre toetasjes vogner

Private togselskaper skal få konkurrere med NSB på enkelte strekninger. Det er planen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han åpner også for bruk av toetasjes vogner på de mest trafikkerte strekningene.

Solvik-Olsen mener passasjertransport i Norge bør være interessant for utenlandske togselskaper hvis vi får et mer solid jernbanenett, skriver Dagbladet ifølge NTB.

– Med økt konkurranse og bedre spor skal vi gjøre det raskere å kjøre tog enn bil i rushtrafikken, sier Solvik-Olsen.

Han mener at NSB er konkurransedyktige og at konkurranse med andre togselskap vil slå positivt ut for dem som reiser med tog. Hvilke strekninger som egner seg for konkurranseutsetting, er ikke bestemt ennå.

– Det er ting vi nå vurderer i forbindelse med reformarbeidet vårt, sier han.

Solvik-Olsen mener også at det på de mest trafikkerte pendlerstrekningene inn til Oslo må vurderes å sette inn toetasjes togvogner for å unngå at folk skal måtte stå som sild i tønne.

– Jeg merker mange i dagens norske jernbanesystem er skeptisk til toetasjes vogner, men som vi ser fungerer det i andre land, for eksempel i Nederland. Her kan et større mangfold av togselskap bidra til at man utfordrer hverandre på valg av vognløsninger, mener samferdselsministeren. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere