RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sommerens heteste solbriller

Sist oppdatert:
La deg inspirere av store kjendiser som James Dean, Mariann Faithful, Elisabeth Taylor og Bob Dylan. Denne sesongen er solbrillene retro all the way..

Vårens kuleste trend er en kombinasjon av nåtidens funky elementer og 60-tallets glamour. «Kafèbrillene» har sett dagens lys, nå er det retro-looken som er i skuddet.

- Vi er tilbake til 50-60 tallet, med et snev av 70-tallet. Her er det store og mørke briller som gjelder, med høy glamour faktor og « logomania», sier Optiker Arvid Krogh.

For kvinner

Solbrillene denne våren skal dekke øynene godt. De skal være litt mystiske, mørke og dominerende.

Klassiske skjønnheter som Mariann Faithful, Grace Kelly, Elisabeth Taylor og Marilyn Monroe er en stor inspirasjonskilde, mener Krogh.

Det er også mye glade farger, i en noe roligere fargeskala enn på sesongens klær. Farge gir liv og særpreg, og en farge som kler deg vil underbygge din personlighet.

Velg solbriller i plast eller med bred metall front. Solbrillene skal være enkle og stilrene, men kan samtidig ha mange enkle og stilige detaljer. Detaljene finner man gjerne på glassene eller på stengene.

I følge Krogh er kjendiser som Lise Karlsnes, Bertine Zetlitz og Celina Midelfart, tidlig ute med å følge trenden.

Trendsetterne velger hvitt og elfenben. Disse fargene ventes å slå igjennom for fullt neste år.

For menn

Solbrillene skal være i metall, eller i kombinasjon med metall stenger og plast front. De skal dekke øynene godt, ha mørke glass med pilot eller rektangulær fasong.

De fargene vi vil se mest av er mørke brune glass med gull innfatning, eller stål innfatning med mørke glass. Solbrillene er tøffe, rocka og maskuline.

Det er viktig å finne solbriller som passer din stil og din personlighet.

- Guttenes solbriller er inspirert av storheter som Bob Dylan, Chet Baker og James Dean, sier Krogh.

Logo

Det lekes med logoer. De er glorete, men kan også være tonet ned til det helt nøytrale. Logoene kan ha forskjellig utførelse innenfor samme merke: skrevet på stangen, horisontalt inne ved stangfestet, eller for eksempel midt på stangen.

Forandring fryder

Selv om vårens solbrillemote er inspirert av gamle dager, har solbrillevanene endret seg veldig mye de senere årene. Vi kjøper flere solbriller, og de brukes i flere anledninger.

Solbrillene er blitt et must rett og slett til enhver anledning. Merker som Gucci, Dior, YSL, D&G og Chanel, lager moteriktige solbriller.

Sportsbriller

Sportsmerkene har sin egen stil. Her er det fremfor alt materialet som er viktig. Aluminium er et materiale som brukes mer og mer på de sportspregede innfatningene.

Gummimateriale sees ofte på disse innfatningene. Fronten er mer markert og lages ofte i en miks av materialer.

Nye materialer tas i bruk og det er flere flex-løsninger, spesielt flex-stenger som nå etterspørres i stadig større grad.

Brilleglass i gule og gulbrune nyanser gjør at kontraster trer tydelig frem og gjør brillene egnet for både ski og bilkjøring i påskefjellet.

Speilglass gjør at lyset kastes tilbake og brukes fortsatt mye.

Beskyttelse

Det er viktig å beskytte seg med solbriller når du er ute i solen, spesielt om du skal på fjellet i påsken. Med den nye trenden er like viktig å beskytte seg som og se bra ut. For mye sol kan blant annet føre til snøblindhet. Dette er en forbrenningskade på hornhinnen, som er smertefullt og krever legehjelp. Undersøkelser viser også at lang tids påvirkning av UV-stråler kan føre til grå stær og makuladegenerasjon, en sykdom som angriper netthinnen.

Klikk øverst til høyre for å se vårt bildegalleri.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere