RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Facebook direktør for Platform Products,Carl Sjogreen
Facebook direktør for Platform Products,Carl Sjogreen Foto: AFP Photo / Kimihiro Hoshino

Sosiale medier? Hva er det?

Sist oppdatert:
Sosiale medier brukes stadig mer i arbeidslivet, men annenhver sjef skjønner fremdeles lite av det.

Det viser en ny undersøkelse fra analysebyrået Rock IT.

Norske IT-sjefer gir sine overordnede en svært blandet attest når det kommer til sosiale medier.

I undersøkelsen svarer 46 prosent av IT-sjefene at deres øverste leder har små eller ingen kunnskaper om sosiale medier.

Merkevare

– Riktig bruk av sosiale medier kan bidra til langt mer enn bare å bygge merkevaren, sier Ole Johan Heum i IT-selskapet Steria som står bak undersøkelsen.

– For en oppvakt toppsjef er sosiale medier et verktøy som kan brukes til å styrke bedriftskulturen, plukke opp gode ideer og oppdage hvor skoen trykker internt.

Aktuelt

I over halvparten av større norske virksomheter har sosiale medier blitt mer aktuelt i løpet av det siste året.

Bare 7 prosent av IT-sjefene i undersøkelsen mener sosiale medier er blitt mindre aktuelt for deres virksomhet det siste året, mens to av fem svarer at temaet er like aktuelt som før.

Hype og skepsis

– Både den innledende hypen og den påfølgende skepsisen har lagt seg, nå handler det om hvordan sosiale medier kan brukes som et arbeidsverktøy for å øke produktivitet og nyskaping, sier Hege Line i Steria.

– De topplederne som ikke henger med, går glipp av mange muligheter og risikerer å bli oppfattet som gammelmodige og lite attraktive av en ny generasjon arbeidstakere.

Internt

En rapport fra Dataforeningen konkluderer med at sosiale medier fremdeles brukes mest til ren markedsføring og profilering.

Steria-undersøkelsen viser imidlertid at stadig flere organisasjoner har begynt å ta i bruk sosiale medier som internt kommunikasjonsverktøy.

For halvannet år siden hadde 65 prosent av bedriftene ikke prøvd å bruke sosiale medier på denne måten. I den nye undersøkelsen har andelen usosiale bedrifter sunket til 29 prosent.

Mer enn Facebook

– Stadig flere virksomheter skjønner at dette handler om mer enn bare Facebook og Twitter og bruker sosiale verktøy som Yammer, Newsgator og Beezy til kunnskapsdeling, idegenerering og arbeidsfordeling, sier Ole Johan Heum.

Noen steder er sjefen med på notene, andre steder kan det dukke opp egne sosiale miljøer blant fagpersoner som ledelsen ofte knapt kjenner til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere