RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sp vil også verne bilistene i distriktene. Drivstoffavgiftene holdes på stedet hvil og pendlerfradraget økes.
Sp vil også verne bilistene i distriktene. Drivstoffavgiftene holdes på stedet hvil og pendlerfradraget økes. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

Sp vil likevel beholde det meste av flyseteavgiften

Sist oppdatert:
Senterpartiet kjempet innbitt mot flyseteavgiften, men beholder store deler av avgiften i sitt alternative budsjett.

Senterpartiet kjempet innbitt mot flyseteavgiften, men beholder store deler av avgiften i sitt alternative budsjett.

Partiet ønsker seg en omlegging av avgiften slik at den blir mer miljørettet, forklarer Geir Pollestad. Avgiften trekker inn 1 milliard kroner til statskassen, men Sp vil bare kutte summen med 300 millioner kron

– Vi har ikke snudd. Vi erkjenner at det er flertall på Stortinget for en slik avgift, og vi foreslår en modell som faktisk bidrar til å få ned klimagassutslippene, sier han.

Senterpartiet skisserer følgende modell:

  • * Distriktene skjermes.
  • * Avgift på de store trafikkrutene innenriks med hyppige avganger.
  • * Betydelig mer i avgift på flyreiser utenfor EØS-området.
  • * En differensiering som tar i betraktning tidspunkt på døgnet og hvor stort utslippet er.

Halvtomme fly

Detaljene i modellen er ikke helt ferdigspikret, men Pollestad mener det skal koste å kjøre halvtomme fly på sentrale innenriksruter som mellom Oslo og Bergen.

– Særlig på dagtid kjøres det mange fly med ledig kapasitet. Kanskje vi kan innrette avgiften slik at flyselskapene må betale for tomme seter, foreslår han.

– Det vil bidra til noe færre avganger, men det tror jeg både næringslivet og folk flest tåler godt, sier han.

Skal man fly utenfor EØS-området, bør avgiften kraftig opp. Pollestad mener avgiften bør ligge på «minst noen hundrelapper».

– Jeg tror folk har en forståelse av at det skal koste mer i avgifter å fly Oslo-Bangkok enn Stokmarknes-Bodø, sier han.

Han sier Senterpartiets tidligere kraftige kritikk av flypassasjeravgiften gikk på at den rammet distriktene og var lite egnet til å gjøre noe med miljøbelastningen. Men han erkjenner at en modell som partiet skisserer, kan innebære at passasjerer på noen innenriksruter må betale avgift, mens andre slipper.

– Det kan for eksempel være snakk om en avgift innenfor tidsrommet 06-18 på de tunge rutene i Sør-Norge, sier han.

Rører ikke bensinavgift

Klima var et hovedtema da Sp la fram sitt alternative budsjett onsdag. Som eneste parti på Stortinget vil Senterpartiet beholde drivstoffavgiftene på dagens nivå.

– Det er blitt en avsporing i klimadebatten om det skal være 30 eller 40 øre økning i bensinprisen. Det er ikke den økningen som er avgjørende, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

Han mener virkemidlene i klimadebatten ikke må springe ut av hverdagslivet sentralt i Oslo. I stedet foreslår partiet å sette av 1 milliard kroner til et CO2-fond for transportsektoren, noe som ifølge Vedum vil gi mye større miljøgevinst.

– Da kan vi få til en omstilling av næringen. Det betyr bedre og nyere kjøretøy og el-løsninger, sier han.

Sp vil også sette som mål at biodrivstoff skal utgjøre 20 prosent av omsetningen i 2020. Det er vesentlig at en høy andel er høyalternativt biodrivstoff.

– Det er realistisk mål å få til. Problemet nå er at mye av drivstoffet som er bruk, ikke har hatt så positiv miljøeffekt fordi man har brukt landbruksjord, soya og sukker, sier partilederen. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere