RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spam ødelegger for DM-bransjen

Sist oppdatert:
Søppelreklame på e-post er i ferd med å ødelegge for folk som driver med seriøs direkte markedsføring.

Uønsket e-post utgjør snart halvparten av all e-post på verdensbasis, og tar opp store ressurser både for folk flest, næringslivet og det offentlige. Samferdselsdepartementet inviterte nylig til et større møte hvor bransjeforeningen NORDMA var representert. De øvrige deltagerne på møtet var hovedsaklig IT-bransjen.

- NORDMAS holdning er at SPAM er ødeleggende og uheldig for alle som driver seriøs en-til-en kommunikasjon. Det er ødeleggende for nettet som markedsførings- og salgskanal og nett og SMS mister troverdighet, sier DM-veteran Øystein Svarød. Dette er en holdning som også Federation of European Direct Marketing har flagget over europeiske tilsynsmyndigheter.

Svarød er daglig leder i Norsk Direkte Markedsførings Forening og driver sitt eget firma, Svaröd Direct.

- Problemet er at noen sannsynligvis tjener penger på dette. Sender man ut en spam med tilbud om penisforlengelse til 10 millioner e-post adresser, trenger man selvsagt ikke stor respons for å tjene penger, sier han.

Spam er i utgangspunktet lovstridig i de aller fleste land Norge kan sammenligne oss med. De fleste europeiske land har en opt-in lov, som betyr at du må ha sagt positivt ja til å motta e-post med reklame. Dermed har de som sender ut spam faktisk begått en kriminell handling. Problemet er at spam-avsenderne ofte oppsøker land med svak datalovgivning og sender derfra. Blir de avslørt, vil de trekke til andre steder.

- Lovbryterne befinner seg helt andre steder i verden og er tilsvarende vanskelige å stoppe. Men myndighetene bør handle før verdens desidert ledende en-til-en kommunikasjonskanal blir kvalt av sin egen fortreffelighet, sier Svaröd til Propaganda.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere