RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spam-høytiden kommer

Tiden frem mot jul vil trolig innebære at e-postbrukere må bruke mer tid på å rydde opp i innboksen. Allerede er 7 av 10 meldinger spam.

I januar ble mengden spam anslått til å utgjøre 48 prosent av all e-post som ble sendt i verden. I oktober utgjorde spam nesten 70 prosent, melder IDG.

Mer juletilbud

Spam-mengden økte radikalt sist måned, på en uke økte mengden søppel-e-post med hele 15 prosent, forteller sikkerhetsselskapet Frontbridge.

Og verre kan det bli, ekspertene mener mengden vil øke ytterligere i tiden før jul.

Stadig flere finner stadig mer effektive måter å sende ut e-post med julegavetips og tilbud om lån for å dekke utgiftene på.

Tilbudene om viagra og økt brystmål på 5 dager vil trolig bli overdøvet i stadig større grad av tilbud som omhandler varer og tjenester som henger sammen med julen. Denne perioden av året er svært viktig for handelsstanden, og ekspertene tror aktører på spam-markedet også vil ha sin bit av kaken.

Mer effektivt

Allerede nå registrerer bedrifter at mengden e-post som mottas øker, og at tilbudene stadig oftere er relatert til den kommende høytiden.

I følge Clearswift, et firma tom tilbyr spamfilter, handlet hver fjerde e-post i oktober om finansielle tilbud. Normalt utgjør denne typen spam bare 12 prosent.

De som sender ut slik uønsket reklame-e-post er også blitt stadig mer profesjonelle.

- Ikke bare har spammerne utviklet nye måter å unngå spamfiltrene på, men markedsføringen deres er også bedre, sier research-sjef Alyn Hockey i Clearswift til BBC.

Effekten på forbrukerne tyder også på at markdsføringen er blitt bedre. En amerikansk undersøkelse viste nylig at hver tredje e-postbruker har åpnet spam-mail og at 7 prosent hadde kjøpt et produkt tilbudt via e-post, skriver Politiken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere