RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spanairs kunder uten rettigheter etter konkurs

København (NTB-Ritzau): Kunder som har kjøpt billetter direkte fra det konkursrammede flyselskapet Spanair, risikerer å ikke få noen penger tilbake.

Spanair var ikke medlem av Reisegarantifondet, derfor har fondet ikke mulighet til å refundere penger til kunder som er rammet av konkursen, skriver fondet i en pressemelding.

For dem som har kjøpt sine billetter direkte via Spanairs hjemmeside, er pengene trolig helt tapt. Men har man betalt billetten med et kredittkort, som for eksempel MasterCard eller Visa Gold, kan man høre med sin egen bank om man kan få pengene tilbake.

- Til flere internasjonale kredittkort er det knyttet en konkursforsikring, opplyser avdelingssjef i det danske Forbrugerrådet.

Har man betalt med vanlig bankkort, er man etter alt å dømme ikke forsikret mot konkurs.

For dem som har kjøpt pakkereiser, der Spanair brukes som flyselskap, er det reiseselskapet som er ansvarlig. Selskapet har plikt til å skaffe kunden en flybillett med et annet selskap eller betale tilbake prisen på hele pakkereisen. (©NTB) (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere