RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Colourbox)

Spar kalorier på lunsjen

Sist oppdatert:
Bare ved å bytte majones mot sennep på sandwichen, har du spart drøssevis av kalorier.

(SIDE2): Enkle triks som kan gi deg færre kalorier og mettet fett i hverdagen.

Du bør spise mer av det sunne fettet som fet fisk og avokado og mindre av det usunne fettet som majones og rømme. Du bør få mer grønnsaker inn i kosten, mer fisk og mindre rødt kjøtt og ferdigprodukter. Bare ved å følge helsemyndighetenes kostråd vil du ha mye å hente dersom du vil ned i vekt, men det er ikke alltid like enkelt likevel. De fleste av oss trenger å få tipsene som gjør det litt enklere i hverdagen.

Helsemagasinet SHAPE har samlet disse enkle rådene som gjør det litt lettere å spise en sunn lunsj;

BYTT MAJONES MED SENNEP

Du lager deg en deilig sandwich med godt pålegg, salatblader og noen løkringer. Men du må jo ha en eller annen form for dressing? Bytter du ut majones til fordel for sennep har du allerede der spart mange kalorier. En spiseskje majones inneholder 94 kalorier mens en spiseskje sennep kun inneholder 10 kalorier.

Dersom du vil ha noe i tillegg til majones så drypp heller på noen dråper god olivenolje. det er også kaloririkt, men du får det sunne fettet!

BYTT OST MED AVOKADO
Kanskje ikke helt det samme, men avokado på skiva er et smakfullt bytte, krydre gjerne med litt salt og pepper og legg dine yndlingsurter på toppen. koriander eller basilikumblader, kanskje? Avokado inneholder halvparten av kaloriene du finner i for eksempel cheddar-ost.

LAG EN ENKEL BRØDSKIVE
Du trenger ikke å hive innpå en dobbeldekker! Selv om du ikke er på lavkarbobølgen så kan det heller være verdt å fylle en enkel brødskive med masse grønnsaker og en påleggskive ekstra enn dobbel brødskive.

VELG EN NY SUPPEFAVORITT
En suppe er ikke en suppe. Dersom du velger en fløtebasert suppe kan du lett få i deg 100 kalorier mer enn i en klar suppe. Velg grønnsakssupe eller minestronesuppe istedenfor blomkålsuppe, for eksempel.

DROPP KRUTONGENE
Istedenfor krutonger som smaker av urter så velg heller friske urter som en ekstra piff på salaten eller suppen. Friske urter har så godt som null kalorier. Dessuten er de fulle av antioksidanter.

LAVKALORI-ALTERNATIV
Det handler om å tenke hva som er det beste alternativet. velg en dressing med sunt fett til salaten eller en fransk dressing, ikke en majonesbasert en.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere