RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: boat.com

Spar penger - importer båt før nyttår

Sist oppdatert:
Dersom du importerer båt fra USA og får den CE-godkjent før nyttår, kan du spare titusenvis av kroner.

Fra 1. januar 2006 må nemlig Det Norske Veritas godkjenne sertifiseringsjobben som er gjort. For det arbeidet tar de en avgift på 7.000 kroner pr. båtmeter, pluss andre avgifter. Det betyr at en båt på 28-30 fot fort koster 70.-80.000 kroner ekstra å få CE-godkjent. Da går ofte vinningen opp i spinningen i forhold til det du sparer på å kjøpe båt i USA.

Tidkrevende sertifisering
Du kan spare mye penger på å importere båt fra USA. Men vær klar over at alle båter som importeres fra land utenfor EU må CE-godkjennes av myndighetene før bruk. Det gjelder selv om du kjøper en båt i USA som det finnes flere hundre av i Norge fra før.

Prosessen med å CE-godkjenne båten kan ta alt fra noen få uker til mange måneder. Du kan gjøre alt arbeidet selv, men det er en jungel av lover og regler som kan være vanskelig å finne frem i for amatører. Betaler du en konsulent for arbeidet, koster det alt fra 10.000 kroner til 50.000 kroner.

Stor interesse
Tor Svein Haugen fra Grimstad driver firmaet Norstyle og er en av ekspertene på CE-sertifisering av importerte båter. I løpet av et år loser han flere titalls båteiere og importører gjennom jungelen fra import til ferdig godkjent og registrert båt.

- De seneste tre årene har jeg hatt mye å gjøre med å bistå båteiere med CE-sertifisering av importerte båter fra USA. Nå står nesten ikke telefonen stille, pågangen fra folk som ønsker å importere båt er enorm, forteller Haugen.

Har importert selv
For ett år siden importerte han selv båt fra USA. En 24 fots Sea Ray Sundancer, og sparte mye penger på det.

- Jeg kjøpte båten min i Florida, og det er der de fleste kjøper båt i USA. Å CE-sertifisere en importbåt kan være en lang prosess, avhengig av hvor mye som må gjøres med båten. Du kan klare å gjøre alt arbeidet selv, men det er fryktelig tidkrevende, advarer Tor Svein Haugen.

Privat toll-lager
Når du har importert båten fra USA til Norge, må du ta kontakt med Tollvesenet for å tolldeklarere båten. Hvis ikke alle papirer er i orden, og det er det sjeldent, så blir båten satt på et toll-lager. Du får ikke sluttført importen før CE-godkjenningen er i orden.

- Du kan søke om å få ha et privat toll-lager hjemme hos deg selv. Det får du innvilget i de aller fleste tilfellene, og da har du i alle fall båten hjemme, men kan ikke bruke den før du har ordnet sertifisering. Før du får den over i et privat lager, må du betale momsen og HK-avgiften. Tollvesenet krever at du i løpet av ett år ordner alle nødvendig papirer, sier Haugen.

Inspiserer båten
- Når jeg tar meg av CE-sertifiseringen, begynner jeg med å inspisere båten fra A til Å for å se på hva som må bygges om. Jeg vil gjerne ha med meg han som skal utføre arbeidet, slik at vi blir enige om detaljene. Deretter må de fysiske arbeidene utføres. Det kan dreie seg om alt fra komponenter som må byttes ut til systemer som må bygges om. I kun ett tilfelle har jeg sett en båt der det har vært nødvendig å utføre konstruksjonsmessige forandringer, forteller Haugen.

Deretter må båteieren bestemme seg for hvilken konstruksjonskategori båten skal registreres i: D (elver, innsjøer, småbåter), C (kystnære farvann), B (åpne farvann) og A (havgående fartøyer). 99 prosent av alle importerte båter går i klasse C.

Stabilitetstest
Etter at båten er klassifisert, må den gjennom en stabilitetstest. Den avgjør hvor mye vekt last og hvor mange passasjerer båten kan ta.

- Når dette er gjort, og båten er utbedret på de punktene som er påpekt, starter det møysommelige papirarbeidet. Jeg lager da teknisk dokumentasjon som viser hvordan båten er bygd opp, norsk brukerhåndbok og en samsvarserklæring må lages. I gjennomsnitt dreier dette seg om 150 sider med dokumentasjon.

Mye arbeid, men det må gjøres. Papirene sendes Sjøfartsdirektoratet som CE-godkjenner båten, og etter det kan båten innfortolles hos Tollvesenet. Så kan du endelig ta importbåten i bruk, smiler Tor Svein Haugen.

Snakk med fagfolk
Haugen oppfordrer alle som skal importere båt fra utlandet til å sjekke både båt og eventuelt firmaet som skal importere.

- Jeg har sett så mange mennesker bli lurt. Ikke stol på at importøren har ordnet CE-godkjenning før du overtar den. Sjekk flere ganger, snakk med folk i båtmiljøet og spander gjerne en flybillett bort til USA for å prøvekjøre båten før kjøp. Investerer du en halv million kroner i importbåt kan en flybillett til 5000 kroner være en god investering, råder Tor Svein Haugen i Norstyle.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere