RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Shutterstock)

Spar penger - og kalorier

Sist oppdatert:
Slik handler du sunn mat på budsjett

(SIDE2): Selv om finanskrisen fortsatt er over oss, og julegavene kanskje ble litt dyrere enn planlagt, er det ikke nødvendig å henfalle til joikakaker og to kilos pommes frites- pakker. Vi viser deg hvordan du kan kjøpe sunn mat billig.

Ernæringsekspert Heidi Skolnik ved iVillage har satt opp ti tips til sunne og billige matvarevalg.

1.Lag handlelister

Hvis du på forhånd har skrevet opp hva du skal ha, er sjansen mindre for at du faller for fristelsen og bruker penger på usunne impulskjøp. Da sparer du både penger og ekstra kalorier.

2.Planlegg gjenbruk

Dette trenger ikke bety at du skal hive alle restene fra gårsdagen i en mystisk pytt-i-panne-rett. Men ved å planlegge hva du skal spise hver dag hele uken, kan bruke rester på en smart og økonomisk måte.

3.Ikke kjøp store pakninger

Ofte tenker man at det lønner seg å kjøpe mat i store pakninger, for å spare penger. Men om du ikke får brukt opp maten før den blir dårlig, taper du mer penger enn du sparer. I tillegg kan du ende opp med at du spiser mer for å få valuta ut av kjøpet.

4.Lag din egen «snack-pack»

Det er fristende og lettvint å kjøpe ferdige nøtte- og fruktblandinger. Men kiloprisen på disse pakkene er høy! Du sparer masse penger på å lage dine egne snack-packs. Kjøp inn dine favoritter av nøtter, tørket frukt og frø, og bland sammen i små enkeltpakninger. I tillegg til å spare penger, har du mer oversikt over hva du faktisk får i deg. Ferdigvarer kan ofte inneholde mer salt og fett en nødvendig

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

5.Glem eksotisk frukt

Det kan være fristende å prøve nye, eksotiske frukter istedenfor den kjedelige bananen eller eplet. Men kiloprisen på papaya og rambutan er ofte mye høyere. I tillegg inneholder de mer fruktsukker.

6.Juice it

Hvis du liker juice, bruk det i matlagingen. Det passer både til marinader og salatdressinger for en søt og syrlig smak. Du kan også bruke juice i pannekaker, havregrøt og til og med i ris. De fleste har juice stående i kjøleskapet, så i tillegg til å spare penger, er dette er mye sunnere alternativ til sukker, eller thousand island.

7.Sjekk merket

Ofte er matvarekjedenes egne merker billigere. Men de kan også være langt mer næringsfattige enn andre merker. Husk å sammenligne merkelappen før du kjøper billigmerker.

LES OGSÅ:Slankere med riktig kjøleskap

8.Alternativ

Om du vil spare penger, er det ikke lurt å kjøpe halvfabrikat. Istedenfor å kjøpe kyllingfileter-kjøp en hel kylling. Det tar lenger tid å tilbrede maten, men du får flere måltider ut av det og sparer mye penger. Frys ned det du ikke har bruk for. Det samme gjelder frukt og grønnsaker. Her kan du også prøve den frosne varianten.

9.Fast food

Du er sulten. Og du er fattig. Da er det ofte lett å bare kjøpe en «grandis» eller en ti-kroners burger på McDonalds. Sett heller av en dag til å lage en stor porsjon grønnsakssuppe eller en sunn gryterett. Frys det ned i porsjonspakker, så har du alltid noe sunt og lettvint og billig å ta frem når sulten melder seg og lommeboka er slank.

10.Vær mett når du handler

Ikke gå på butikken sulten. Da er det lettere å dra med seg både en ostepop-pose og en sjokolade mens du står i køen. Om du er passe mett når du handler, får du ikke så lyst på usunn mat og sparer både penger og kalorier.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere