RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spark bak

Sist oppdatert:
Når medierådgiverne får kjeft av en avismann for å bruke for lite penger på nett, burde de skamme seg.

Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg i Norges Handels- og Sjøfartstidende, som utgir avisene Dagens Næringsliv, Tradewinds og Upstream, foruten IntraFish og dn.no, anklager i en samtale med Propaganda mediebyråene for å ha sovet når det gjelder internett.

Bjørkavåg brukte uttrykket crazy for å fortelle hva han mener om sammenhengen mellom annonseomsetning og folks bruk av internett i fjor.

I fjor formidlet mediebyråene 110 millioner annonsekroner til internett. Totalt formidlet mediebyråene nesten fem milliarder kroner til norske medier. Det betyr at nettet fikk rundt regnet en femtiendedel av hele merkevarepotten.

Det ble formidlet omtrent tyve ganger så mange kroner til avisene, som til internett i fjor. Forholdet rimer dårlig med folks bruk av mediene. I følge Statistisk Sentralbyrå er det omtrent dobbelt så mange mennesker her i landet som leser aviser daglig, som det er folk på nett daglig.

77 prosent av befolkningen leser avis hver dag, for å være helt nøyaktig. 35 prosent av befolkningen er på nett hver dag. Avisleserne bruker i snitt en halvtime av dagen på avisene, mens nettbrukerne er inne 22 minutter daglig i snitt. Selv om flere leser aviser, er det altså ikke så mye som skiller i tidsbruken på de to mediene.

Forhåpentlig er det ingen bombe for medierådgivere eller andre at ungdommen treffes på nett. Nettbrukere i alderen 25 til 44 år bruker mer tid på nett enn på avis, og når det gjelder de unge mellom 16 og 24 bruker disse mer enn dobbelt så mye tid på nett som avis. Og jo høyere utdannet folk er, jo mer tid bruker de på nettet, viser statistikken.

Eldrebølgen finner du på TV, med andre ord, og det er også pensjonistene som bruker mest tid på avis. De unge og påvirkelige treffer man på nettet. På en slik bakgrunn er det uforståelig at annonsørene bruker 20 ganger så mye penger på TV eller i avis, som på nett. Eller for å si det med Bjørkavågs ord: Det er crazy!

Ikke rart nettannonseringen skyter fart i år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere