RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spillet alle snakker om

Sist oppdatert:
Det nye spillet fra skaperne av kultklassikeren «Ico» ser ut til å bli et av 2006 sine største spill. Her er våre førsteinntrykk av «Shadow of the Colossus».

«Shadow of the Colossus» er skaperne av kultklassikeren «Ico» sitt nyeste prosjekt og et av de mest etterlengtede spillene i 2006. Som en liten gutt skal du ri rundt i enorme omgivelser og beseire 16 kjemper for og redde livet til den kjære prinsessen din.

Satser på atmosfære
Akkurat som «Ico» satser «Shadow of the Colossus» på å skape en fantastisk atmosfære. Ved hjelp av stilig grafikk og flott musikk skal du leve deg inn i rollen som den lille gutten der han utforsker de storslåtte omgivelsene.

Områdene du rusler rundt i er fulle av kontraster og er de mest imponerende vi har sett på PS2. Et eksempel er et enormt og paddeflatt område som plutselig avbrytes av en stupbratt fjellvegg med en bitteliten sti oppover langs fjellsiden. Du kan selvfølgelige følge stien og dermed havne i helt nye omgivelser.

Enorme beist
Rundt om i spillverdenen bor det kjemper som du finner frem til ved å holde sverdet ditt opp mot solen. Følger du strålen som dukker opp kommer du til riktig sted, og ofte må fjellklatring og hopping til før du er fremme. Beistene skjuler seg innimellom på steder du ikke skulle tro at noen kunne bo.

Når du kommer frem må både venstre og høyre hjernehalvdel i aksjon. Monstrene er de største noensinne sett på PS2 og får skyskrapere til å virke små i forhold. Bare det å komme seg opp på mange av de ulike kjempene er en utfordring. Ofte må du ta i bruk omgivelsene på kreative måter eller diverse hjelpemidler for å komme deg oppå beistet.

De av de 16 kjempene vi har møtt har vært imponerende. Alle har skilt seg klart fra hverandre og invitert på ulike utfordringer. Kroppene er bygd som nivåer i plattformspill og bare det å komme seg frem til punktene hvor kjempene tar skade er en jobb i seg selv.

Litt arbeid gjenstår
Uheldigvis koster de enorme omgivelsene og fiendene, koden vi har testet hakket både titt og ofte og kameraet var ikke bestandig like samarbeidsvillig. Utviklerne har med andre ord litt arbeid igjen før spillet lanseres her på berget.

Hold av 15. februar
Men forutsatt at de problemene blir fikset skal det mye til for at dette ikke blir en fabelaktig spillopplevelse. Forhåndsomtaler skal egentlig presentere spillet uten og dømme, men det er ikke noe vits å skjule vår begeistring for «Shadow of the Colossus». Alle med sans for gode spillopplevelser kan krysse av 15. februar på kalenderen.

Vi anbefaler at du bruker en fet rød tusj.

«Shadow of the Colossus» lanseres på Playstation 2 den 15. februar.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere