RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock

Spis brunt, bli sunn

Vi hører støtt at vi bør spise mer grønt, men den brune maten er vel så sunn.

(SIDE2): Du blir hva du spiser, sies det. Om du innfører brune matvarer i kostholdet ditt blir du ikke nødvendigvis brun, men du blir i det minste sunnere.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Fargerik supermat
Det har vært mye snakk om den såkalte «supermaten» de siste årene, og listen er lang over helsegunstige matvarer vi bør få i oss. Mye fokus er viet produkter som er grønn på farge, deriblant spinat, salat, asparges, brokkoli og grønn te. Et sunt og variert kosthold er imidlertid ikke ensfarget, og brune produkter kan være likeså bra å spise.

Boken «Supermat» av Elizabeth S. Lingjærde lister følgende matvarer som er brune på farge og sunne i innhold:

BØNNER OG LINSER

Alternativ: Alle typer bønner, linser og kikerter.
Godt for: Kolesterolsenkende, forebygger diabetes 2. Svært bra for hjertet. God fettfattig proteinkilde. Økologisk viktig.
Spesielt rik på: Proteiner, vitamin B, jern, fiber, folat, potassium, magnesium og polyfenoler.
Anbefalt dose: Minst 1 dl fire ganger i uken.

HAVRE

Alternativ: Andre hele kornslag og frø, knuste linfrø, brun ris, spelt, helkorn, couscous, grov pasta, bulgur, m.m.
Godt for: Diabetes. Senker kolesterol og risiko for hjerte-/karsykdommer.
Spesielt rik på: Fiber, proteiner, magnesium, potassium, sink, kobber, mangan, selen, tiamin.
Anbefalt dose: 5-7 porsjoner daglig (brødskive, kjeks, frokostblanding, siderett til middag).

VALNØTTER

Alternativ: Mandler, pistasienøtter, sesamfrø, peanøtter, gresskar- og solsikkefrø, makadamianøtter, pekannøtter, hasselnøtter og cashewnøtter.
Godt for: Høyt innhold av antioksydanter, forebygger Alzheimer og hjerte-/karsykdommer.
Spesielt rik på: Omega-3-fettsyrer, vitamin E, magnesium, polyfenoler, proteiner, fiber, potassium, plantesteroler, vitamin B6 og arginin.
Anbefalt dose: Ca. 30 gram daglig.

KAKAO

Alternativ: Alle typer rene sjokolader med minst 70 prosent kakaoinnhold
Godt for: Konsentrasjonsevnen, stressdempende, motvirker depresjon, minsker risiko for blodpropp og hjelper kjærlighetslivet
Spesielt rik på: 800 bioaktive komponenter, hvorav teobromin, koffein, fenyletylamin, dopamin, anadamin, flavonoider, fluor og magnesium.
Anbefalt dose: Ca. 40-50 gram daglig, eller en halv sjokoladeplate.

KAFFE
I tillegg figurerer ofte kaffe på slike helsegunstige lister, vel å merke i moderate mengder. Spesielt dens høye innhold av antioksydanter trekkes fram som helsebringende.

Flere helsesaker? Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere