RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Bytt ut kveldskaffen med melk og honning, så sover du bedre!
Bytt ut kveldskaffen med melk og honning, så sover du bedre! Foto: colourbox.com

Spis deg i søvn

Sist oppdatert:
Er Lukkøye så tverr at du ender med å telle sauer om kvelden? Stå opp og robb kjøleskapet.

(womanweb.no) Får du ikke skjønnhetssøvnen din er ikke løsningen lenger unna enn kjøkkenet.

Et par av disse matproduktene vil få deg raskere i søvn. De roer ned spente muskler, demper et tankefullt hode og øker mengden avslappende hormoner. Gjeeeeesp¿

Sjekk søvnvanene dine og finn ut hva som holder deg våken:

Bananer

Strengt tatt en litt voksen sovepille med skall. I tillegg til de avslappende hormonene melatonin og serotonin, inneholder bananer muskelavslappende magnesium.

Kamille-te

Årsaken til at kamille er en sikker god natt-te, er på grunn av sin lett bedøvende effekt. En sikker motgift mot en rastkropp kropp og sjel.

Varm melk

Nei, det er ingen myte! Melk inneholder aminosyren tryptofan som har en bedøvende effekt, samt kalsium som hjelper kroppen å ta opp tryptofan. I tillegg tar melk deg ubevisst tilbake til barndommen, hor en god varm tåteflaske ganske enkelt betød: ”natta!”

Honning

Drypp litt honning i den varme melken, eller i en urte-te. Masse sukker er stimulerende, mens bare litt glukose gir hjernen din beskjed om å slå av oreksinet, et nyoppdaget signalsubstans som knyttes til bevissthet.

Poteter

En liten bakt potet vil ikke overfylle fordøyelsessystemet ditt, men den vil ta rotta på syrer som forstyrrer den gjespefremkallende aminosyren tryptofan. For å øke den avslappende effekten kan du mose poteten i varm melk.

Havregryn

Havre er en rik kilde til søvnfremkallende melatonin, og en bolle med varm havre med en dæsj lønnesirup er bare koselig. Pluss at den fyller opp om du er sugen på noe i magen.

Mandler

En neve mandler er godt for hjertet og kan fungere søvndyssende, siden de inneholder både tryptofan og en liten dose muskelavslappende magnesium.

Linfrø

Når livet går deg imot og du er litt nedfor – strø to spiseskjeer med linfrø på kveldens porsjon havregryn. De er rike på omega-3, og er en naturlig lykkepille.

Fullkornbrød

En ristet skive sammen med kamille-te og honning øker insulinet ditt, som igjen hjelper tryptofanet å nå hjernen din. Der blir det til serotonin og nynner rolig: ” Byssan lull koka kittelen full. Det kommer tre vandringsmenn¿¿zzzzzzzZZZZZ”

Kalkun

Den aller best kjente kilden til tryptofan. Du vet hvordan onkel alltid takker for seg etter middagen på nyttårsaften. Men tryptofan virker best når magen din er så godt som tom, med masse karbohydrater omkring seg og ikke proteiner. Legg en eller to tynne kalkunskiver på en skive fullkornbrød utpå kvelden, og du er klar for en god natts søvn.

Les også:

Vi glemmer nyttårsforsettene

Arranger bryllup på nett

Vårfrisk med ballett

Bli abonnent!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere