RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Shutterstock)

Spis deg influensafrisk

Sist oppdatert:
Slik kan maten virke som medisin.

(SIDE2): Gode vaner og en sunn livsstil har mange fordeler også når det kommer til å holde oss friske.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Vi får mange tips om hvordan vi kan forebygge influensa, men hva om man allerede er smittet? Et næringsrikt kosthold kan minske effekten og varigheten av sykdommen, selv om den gjerne ikke kan unngås helt.

Spis deg friskere
Det finnes imidlertid enkelte matvarer som kan styrke immunforsvaret eller stille de andre influensasymptomene.

Fedon.no har en rekke råd om hva man bør spise og hva man helst bør unngå å spise.

Dette bør du spise
Mange har nedsatt matlyst under sykdomsperioden, men forskning viser at immunforsvaret fungerer best når vi spiser lite, men sunt. Følgende er spesielt gunstig:

- Frisk grønnsaks- og fruktjuice (usøtet)
- Buljong, særlig kyllingbuljong
- Ovnsstekt fisk, mildt krydret
- Supper, spesielt kylling- og grønnsaksupper
- Sitrusfrukter

Væske - supper, juice og vann - er spesielt viktige når man er syk for å opprettholde væskebalansen.

Flere helsesaker? Klikk her!

Dette bør du unngå
Mange har en tendens til å trøstespise når de er syke, det er jo tross alt «synd på dem og den dårlige samvittigheten uteblir. Ifølge nettstedet er det imidlertid en rekke matvarer som kan forsinke helbredelsesprosessen fordi de forsterker symptomene og ikke gir tilstrekkelig med næring. Disse er blant andre:

- Alle matvarer med tomme kalorier, som søtsaker og brus
- For mye sukker
- Alkohol og kaffe, da disse kan føre til uttørring
- Stekt eller sterkt krydret mat, da disse kan påvirke magen
- Ost, melk, smør og andre meieriprodukter, da disse kan føre til slimdannelse
- For mye salt, da dette også kan føre til uttørring

Hva med fysisk aktivitet?
Det første man gjerne gjør som syk er å gi opp all aktivitet og bevegelse. Mild anstrengelse kan imidlertid være gunstig når man skal komme seg etter en influensa, og det kan stimulere blodomløpet. Man må selvsagt ta sine forholdsregler, men prøv deg gjerne på:

- Korte turer. Ikke lange turer eller jogging. Husk å kle deg godt.
- Yoga
- Svømming

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere