RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: diego cervo (Getty Images/iStockphoto)

Spis deg mindre stresset

Riktig kosthold kan hjelpe deg med å holde roen.

(SIDE2:) Riktig kosthold kan hjelpe deg mot stress, og føre til at du føler deg mer avslappet og rolig.

Mange føler seg ofte stresset, og bruker ordet hyppig i hverdagen. Det forbindes med å ha mye å gjøre eller mye å tenke på. De fleste tåler stress godt, og alene fører det ikke til sykdom. Men dersom vi er utsatt for mye stress over lang tid, kan det gi ulike helseproblemer, skriver nhi.no.

Dette kan du spise for å få senket skuldrene i hverdagen, ifølge danske BT. see

Morgen:
- Banan, ost og kalkun setter fart på endorfinene, mens bær og juice gir deg vitaminer og antioksidanter. Dette styrker kroppen og bekjemper stress. Fullkorn er langsomme karbohydrater, noe som kan hjelpe deg med å holde konsentrasjonen, takle stress og holde blodsukkeret stabilt. Te er beroligende.

Forslag til mat tidlig på dagen:
Smoothie med banan og bær

- Fullkornbrød med ost eller kalkun.
- Et glass ferskpresset juice.
- Grønn te.

Mellommåltid:

- Nøtter er bra for å holde blodsukkeret stabilt, og hjelper på gledeshormonene.

Et forslag til mellommåltid er derfor en håndfull hassel- eller valnøtter.

Lunsj:

- Laks inneholder omega-3, som gir en positiv effekt på hjernen. Grønnsaker gir deg C-vitamin og fiber, noe som kan være bra mot stress.

Forslag til lunsj:
Grillet laks med grønnsaker. En skive fullkornbrød.

Mellommåltid:

- Frukt gir deg masse vitaminer og antioksidanter som beskytter kroppen. Kjerner er beroligende og te kan ha samme effekt:

Forslag til mellommåltid:
Fruktsalat med appelsin, kiwi, solsikke- og gresskarkjerner. Grønn te.

Middag:

- Egg og kylling styrker hjernens produksjon av endorfiner. Endorfiner lindrer smerte og påvirker viljen til å sove, spise og drikke. Det skilles for eksempel også ut i kroppen når du blir forelsket. Bønner gir langsomme karbohydrater som også motvirker stress og holder blodsukkeret stabilt.

Forslag til middag:
Salat med egg, kylling og bønner.

Kveldsmat:

- Banan og te kan hjelpe deg med å sove.

Forslag til kveldsmat er derfor banan og grønn te med sitron.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere