RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock.com

Spis deg smart

Sist oppdatert:
Kosten har mye å si for hvordan du presterer.

Det du putter i munnen kan ha mye å si for framtiden din. For mat påvirker ikke bare vekten din, men også hvordan du presterer på jobb og i hverdagslivet. I tillegg kan du unngå en rekke sykdommer ved å spise riktig.

Bli smartere - sjekk ut Hjerneklubben.no

Det amerikanske magasinet AARP har listet opp en rekke matvarer som påvirker hjernen din på en positiv måte, og på lista finner du også ting du kanskje hadde trodd ikke var så sunt.

Kålplanter
Studier fra Harvard University viser at kvinner som spiser mye brokkoli, blomkål og andre kålplanter scorer høyere på hukommelsestester enn de som spiser mindre. Kålplanter skal også bremse aldringsprosessen på hukommelse og tankegang med ett til to år.

Blåbær
Bærene er svært rike på antioksydanter, men skal også redusere risikoen for Alzheimer.

Sunne fettsyrer
Hjernen inneholder omtrent 60 prosent fett og har derfor behov for påfyll gjennom matvarer som inneholder sunne fettsyrer. Spis nøtter, avocado, olivenolje og fet fisk som laks, makrell og tunfisk.

Prøv et hjernetreningsspill gratis her.
(For å spille må du ha Silverlight installert på din datamaskin. Silverlight kan lastes ned gratis her.)

Alkohol og juice
Det sies at ett glass rødvin om dagen er sunt for hjertet, men nå viser det seg også at moderate mengder med alkohol kan ha positiv virkning på hjernen. Studier viser at kvinner som drikker mellom en halv og en hel drink per dag og menn som drikker mellom en og to drinker scorer bedre på kognitive tester enn de som ikke drikker. Men er du avholdsmenneske, ikke fortvil, juice har nemlig en lignende effekt og ifølge forskere har mennesker som drikker minst tre glass juice i uken 75 prosent mindre sjanse for å utvikle Alzheimer sammenlignet med dem som drikker mindre enn et glass juice i uken.

Spinat
Spinaten er stappfull av B-vitaminer. Disse vitaminene reduserer sjansen for hjerneslag og Alzheimer ved å bryte ned homocystein, en aminosyre som produseres i kroppen, som kan være giftig for nervecellene

Underholdende hjernetrening
Det er viktig å spise riktig, men på Hjerneklubben.no kan du trene opp hjernen din til å yte enda bedre. Her kan du få bedre hukommelse, høyere IQ, bli en ekspert i hoderegning eller lære spansk på en nyttig og underholdende måte.

Nysgjerrig? Les mer om Hjerneklubben.no her.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere