RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spis deg til friskere underliv

Sist oppdatert:
Se hvordan du kan forebygge risikoen for illeluktende skjedekatarr.

(SIDE2): Mange kvinner plages av en type skjedekatarr som kalles bakteriell vaginose (BV). Ny forskning viser at sammensetningen av kostholdet kan påvirke risikoen for å få den illeluktende skjedekatarren, skriver dinkost.no .

Høyt fettinntak
Det er særlig kvinner med et høyt energi- og fettinntak som er utsatt for BV og det er mettet fett som ser ut til å være spesielt ugunstig. Også for lite inntak av protein, vitamin E, folat og kalsium er kan gi økt risiko for BV.

Dette er symptomene
Ifølge lommelegen.no er symtomene på BV en grålighvit utflod og en spesiell lukt, som er litt fiskeaktig hvis du har gått med katarren en stund. Tilstanden beskriver en økologisk ubalanse i skjedens bakterieflora og årsaken til tilstanden er ukjent. BV er den vanligste årsaken til utflod hos kvinner og diagnosen er vanligvis grei å stille. Det kan gå nokså lang tid før BV gir symptomer.

Sykdommen regnes ikke som seksuelt overført og vanligvis behandles derfor ikke mannlig partner. Hele 10-30 prosent av kvinner i fruktbar alder rammes av BV.

De fysiologiske mekanismene bak effekten av kostholdet i forhold til BV er ikke godt kjent, men et høyt inntak av mettet fett (særlig mettet fett) kan øke pHen i skjeden. Noe som kan være litt av forklaringen, skriver dinkost.no på sine sider og kommer med denne listen av Ja og Nei-mat for deg som vil forebygge sykdommen.

Styr unna
Gjentakende bruk av antibiotika.
Bruk mindre mengder synlig fett og mindre av de matvarene som inneholder mye usynlig fett (for eksempel pølser og andre farseprodukter). Reduser inntaket av
Stekt bacon
Koteletter med fettrand
Helmelk, kremfløte og seterrømme
Fløte- og smørsauser, dressinger
Potetchips og frityrstekte poteter
Velg oljer og mykt margarin fremfor hardt smør og harde margariner.
Spis fet fisk (omega-3)

Spis mer av
Egg(hvite)
Fjærkre og magre produkter av fjærkre som kylling uten skinn og kalkunpølser
Magre meieriprodukter,som lettmelk og lettost
Magert kjøtt og kjøttprodukter.
All fisk, men ikke panert og frityrstekt
Belgfrukter som bønner og linser
Grove kornvarer og brød
Vitamin E (Hvetekim-, mais-, soyaolje og solsikkeolje, hvetekim, kornvarer, mais og soyabønner, mandler, sesamfrø, valnøtter, pekannøtter og peanøtter.)
Folat - Det reduserer risikoen for BV. Spis for eksempel grønnkål, spinat, brokkoli, lever/leverpostei og bønner, grovt brød, grove kornprodukter, appelsin, appelsinjuice og bananer
Kalsium.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere