RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock)

Spis dette før trening

Og sjekk hva du bør få i deg etter en treningsøkt.

(SIDE2:) Hva og hvor mye du bør spise før og etter trening avhenger av hvor hardt du trener. Det kommer også an på hva målet ditt er. Ønsker du for eksempel å gå ned i vekt, bør du ikke spise for mye etter treningen.

Men uansett målsetting så finnes det likevel noen retningslinjer.

Helsedirektoratet har følgende råd til kostholdet som gjør at du yter maks.

FØR TRENING:

Det er lurt å spise et større måltid 2-3 timer før trening, og deretter et mindre måltid en time før du skal i aktivitet. Du bør få i deg både karbohydrater og proteiner. Fiber- og fettinnholdet bør være moderat for å unngå mageproblemer.

Et smart hovedmåltid kan være: Kornblanding, med melk og frukt, havregrøt, grove brødskiver eller knekkebrød med pålegg, (lettere ost, fiskepålegg, egg, kylling og kalkunpålegg, skinke eller lignende.)

Et smart måltid en time før trening: Frukt, smoothie eller yoghurt.

ETTER TRENING:

Kroppen trenger næringsstoffer for å restituere seg etter trening. Et lite måltid som inneholder karbohydrater anbefales i løpet av en halv time etter trening, skriver matportalen.no. Trener du styrke, eller har kjørt en lang kondisjonsøkt, bør du få i deg proteiner og karbohydrater. Eksempler er yoghurt, en brødskive med lettost eller frukt.

Innen to timer etter trening bør du deretter få i deg mer mat. Eksempler er et brødmåltid, kornblanding med melk, grøt, eller middag (med fisk, fugl, bønner/linser eller kjøtt + grønnsaker og potet/fullkornris eller fullkornpasta).

Når det gjelder drikke bør du få i deg væske både før, under og etter treningen. Under trening anbefales det 0,5 til 1 liter per time.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere