RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: shutterstock (Shutterstock)

Spiser du for fort blir du feit

Sist oppdatert:
Dersom du skuffer i deg maten tredobler du risikoen for å bli overvektig.

(SIDE2): Japansk forskning antyder at en kombinasjon mellom det å spise fort og spise til man er mett kan føre til at man legger på seg, skriver Sky News.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Høyere BMI
Forskere ga flere enn 3000 japanske menn og kvinner i alderen 30 til 69 år et spørreskjema om kostholdsvaner. I spørreskjemaet ble de spurt om kostholdsvaner.

Omkring halvparten av mennene og omtrent 60 prosent av kvinnene opplyste at de spiser til de er helt mette.

45,6 prosent av mennene og 36 prosent av kvinnene innrømte at de spiser for fort.

Deltakere som både spiste for fort og til de var helt mette hadde en høyere BMI (kroppsmasseindeks), og et høyere kaloriinntak enn de som verken spiste for fort eller til de var helt mette.

Tre ganger så stor risiko
Både menn og kvinner, som var skyldige i å spise for fort og til de ble mette, hadde tre ganger så stor risiko for å være overvektig enn personer utenfor denne gruppen.

- Hos japanske menn og kvinner ble å spise til man er helt mett og spise fort forbundet med fedme. Og kombinasjonen av de to spisevanene kan være en betydelig årsak til å være overvektig, sier en av forskerne som ledet studien, Professor Hiroayasu Iso ved Osaka University i Japan til British Medical Journal ifølge Sky News.

Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge hos Grete Roede tror det kan være mye riktig i det denne undersøkelsen peker på.

- De første signalene som går til hjernen om metthet er signaler fra magen om at den begynner å bli full. Spiser du fort, så rekker du å få mye mat i magen før den gir signaler om at man er mett, sier Bugge til Side2.

Hun mener det er lurt å spise sakte.

- Spiser man fort og helt til man er mett, så vil man jo ofte ha spist mer enn hva man kanskje hadde trengt for å bli mett. Spiser man saktere og gir kroppen litt tid til å reagere på at den har fått mat, så stopper man sannsynligvis tidligere, sier Bugge.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere