RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SSB: - Lekser øker sosiale forskjeller

Oslo (NTB): En rapport fra Statistisk sentralbyrå slår fast at lekser øker faglige og sosiale forskjeller mellom barn med velutdannede, ressurssterke foreldre og dem som ikke kan bidra i samme grad.

Marte Rønning, forsker i mikroøkonomi ved Statistisk sentralbyrå (SSB), har analysert en spørreundersøkelse blant 4.000 barn i Nederland og kommet fram til at lekser øker forskjellene mellom skolebarn, avhengig av foreldrenes status.

- Barn har ulike oppvekstvilkår. Det er viktig å ta dette i betraktning dersom man velger å overføre deler av læringen til hjemmet. Man kan lett se for seg at skjevheter utvikles nettopp på grunn av at ikke alle barn får oppfølging hjemme. Barn som har foreldre med god utdanning får mest hjelp hjemme, sier Rønning til Dagsavisen.

I klasser der læreren ikke gir lekser, er det mindre forskjell mellom elevenes prestasjoner enn i klasser der lekser er en viktig del av lærerens opplegg.

Tidligere høyskolelektor Elisabeth Lundervold Sørdal, har skrevet masteroppgave om lekser i skolen og stiller seg bak konklusjonen i SSBs rapport om at de svakeste blir skadelidende når mye av skolearbeidet gjøres hjemme.

- Jeg fant at lekser øker forskjellene. Foreldrenes utdannelse betyr mest når skolen outsourcer mye av skolearbeidet og legger det på barnet og foreldrene i form av lekser, sier Sørdal. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere