RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stabilt stortankmarked

Sist oppdatert:
Ratene for supertankerne har gått sidelengs på sterke nivåer den siste uken.
Det er fortsatt god aktivitet i VLCC-markedet ifølge den ukentlige markedsrapproten til skipsmeglerhuset Fearnleys. Dette har gitt stabilt sterke rater både i Midtøsten og ut av Vest-Afrika. Den stramme balansen ser ut til å holde seg, listen over tilgjengelig skip er fortsatt tynn, med kun 38 VLCC'er tilgjengelig for de neste 30 dagene.

Markedet ser ifølge Fearnleys ut til å gå inn i en venteperiode i det befrakterne har ventet med å nominere nye laster for juli.

Ratene fra Persiabukten til Fjerne Østen har holdt seg stabilt på worldscale 122,5 den siste uken, mens raten vestover er uendret på ws 95. Fra Vest-Afrika til US Gulf er også raten uendret på ws 105.

Suezmax-markedet har derimot strammet seg kraftig opp etter en tyngre periode. Raten fra Vest-Afrika til østkysten av USA har steget fra ws 107,5 til ws 150 den siste uken. i indre Middelhav er suezmax-raten opp 15 poeng til ws 140.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) - Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere