RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Sunday Alamba (Ap)

Stadig tryggere å fly

Sist oppdatert:
Antall dødsulykker med passasjerfly var rekordlav i fjor, viser nye tall.

Bedre teknikk og høyere sikkerhetskrav er trolig noe av forklaringen.

Til sammen 475 personer mistet livet i 23 flyulykker i verden i fjor. Det er det laveste tallet noensinne, ifølge organisasjonen Aviation Safety Network. Gjennomsnittstallet for de siste ti årene er 773 døde og 34 ulykker.

De fleste alvorlige flyulykker skjer i land i Afrika, Sør-Øst-Asia og i de tidligere sovjetstatene.

- I Afrika har man ikke engang fungerende tilsynsmyndigheter, sier Anders Lundblad, pressesjef ved den svenske Transportstyrelsen.

Her er fjorårets verste flyulykker:

* 3. juni: 153 omkom da en MD-83-maskin fra selskapet Dana Air styrtet i Nigeria.

* 20. april: 127 omkom i Pakistan da en Boeing 737-236 fra Bhoja Airlines styrtet.

* 9. mai: 45 omkom i en ulykke med Sukhoi Superjet i Indonesia.

* 2. april 33 omkom da en ATR 72-201 fra selskapet UTair styrtet i Russland.

*19. august: 32 omkom i Sudan i en ulykke med en Antonov 26-100.

(Kilde: Aviation Safety Network) (©NTB)

Dårlige fly
Gamle og dårlige vedlikeholdte fly er en av problemene.

- Gamle fly behøver ikke være dårlige, men det forutsetter at de blir vedlikeholdt og at deler byttes ut. En stor del av de russiske innenriksflyene er flymaskiner og materiell fra Sovjettiden, sier Christer Åhström i tidsskriftet Flygrevyn.

- I enkelte ulykker er det tvilsomt om flygeren var autorisert til å fly et fly, og i noen tilfeller har de ikke vært edrue. Flygeledersystemet har heller ikke den standarden som man har ellers i verden. Noen flyselskaper har også så dårlige fly at de nektes å fly i EU-området, sier Åhström.

Bedre teknikk
Men i det store og hele minsker antall flyulykker på verdensbasis. Trolig fordi teknikken blir bedre.

- Flyene i seg selv har en veldig lav feilprosent i det man kaller tekniske feil. Den andelen har minsket betraktelig, sier Åhström.

En annen grunn er ifølge Åhström at flere tidligere tvilsomme flyselskap har sluttet seg til et program som den FN-tilknyttede luftfartsorganisasjonen ICAO har opprettet.

Programmet innebærer blant annet at inspektører fra organet gjennomfører grundige sikkerhetskontroller av selskapenes flyflåter. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere