RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

Stak deg til sommerkroppen

Sist oppdatert:
«Pølsa»-Pettersen staket seg til 660 w på denne maskinen, vi målte 42.

(Aker Brygge/SIDE2:) Side2 har testet ThoraxTrainer.

- Stakemaskinene er bra trening særlig for dem som ønsker å forbedre teknikk og styrke i skiløypa - men dette er super trening for alle som vil ha en bra treningsøkt, sier treningsansvarlig Trine Aslaksen ved SATS Aker Brygge.

Langrennsmaskinen måler hvor mye kraft du klarer å legge i stavtakene. Er du noe rutinert på stakemaskinen kan du godt komme opp over 100 w. Langrennsløperen Øystein «Pølsa» Pettersen har visstnok vært oppe i 660 w. Side2 målte 42 på vårt sterkeste!

- Det handler mye om teknikk, beroliger Aslaksen oss.

HVA: ThoraxTrainer er en ski- og stakemaskin. Det er bygget på samme prinsipp som en romaskin.

- Treningsmetoden er utviklet av den danske legen og landslagstreneren Ulrich Ghisler. Den er i utgangspunktet utviklet for langrennsutøvere som ønsker å trene teknikk, men det som er så bra med den er at dette er morsom trening for alle, også dem som ikke så opptatt av å gå på ski, sier Aslaksen.

Apparatet brukes også på Toppidrettssenteret her hjemme.

HVORFOR: Trener i hovedsak overkroppen. Du får trent armer, skuldre, bryst, mage og rygg. Også egnet for personer som har problemer med knærne.

- Du trener både utholdenhet, styrke og eksplosivitet. Du blir sterk i overkroppen, bruker masse kjernemuskulatur og får en flott holdning, legger Aslaksen til.

HVORDAN: Du står stille med beina og staker med armene, på samme måte som når du står på langrenn. Stavene skal være i høyde med armhulen, og festes i et spor som kan dras bakover på skinner. Du kan også bruke dine egne skistaver.

- Teknikken er viktig. Du skal stå rett i ryggen, rumpa skal ut og stavene skal slippes når du har dratt armene tilbake. Når du kommer opp igjen med armene skal de stoppe ved skulderhøyde. Det er viktig å finne rytmen, da kan du også gå opp på tærne, eller hoppe, sier Aslaksen.

Du kan stake både diagonalt eller parallelt med armene. Maskinene leser av hastighet, watt og distanse. Du kan også programmere egne treningsprogram slik at du kan konkurrere med deg selv.

Vet du om en treningsform vi bør teste og skrive om?Tips oss her.

HVEM: ThoraxTrainer passer for alle. Spesielt godt egnet for deg som ønsker å bli bedre på ski, uansett nivå!

HVOR: SATS Aker Brygge. SATS-sentrene på Storo og Bislet skal også ta inn maskinene.

Side2 tok en liten treningsøkt på stakemaskinen. Dette mener vi:

Dette er en fin avveksling fra løpemaskinen eller romaskinen som finnes på treningsstudio. Perfekt for å varme opp overkroppen for senere styrketrening. Men jeg ville kanskje løpt litt først for å gjøre musklene smidige. Det er ganske eksplosiv trening så å begynne litt rolig dersom du er nybegynner eller ikke er i toppform kan være lurt.

Helle: «Jeg har ikke trent på lenge, og syns melkesyren kom farlig fort. Dette var rett og slett skikkelig god trening for alle musklene i overkroppen: Jeg kjente det særlig i triceps og stabiliseringsmuskulaturen».

Minus for at man ikke kan trene beina samtidig. Du få knebøyeffekt, men skulle gjerne ha beveget beina også. Dessuten kunne det vært flere innstillinger som var lettere.

Har du gått langrenn er terskelen for teknikk lav. Dette apparatet kan de fleste bruke. Men, vi må innrømme at det er morsommere å stake på snø.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere