RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Shutterstock)

Står buksen på spreng?

Sist oppdatert:
Her er noen tips til deg som bare vil gå ned et par kilo.

(SIDE): Ofte er slanketipsene myntet på overvektige personer som trenger en radikal endring i kostvaner og livsstil. Men det kan være like vanskelig for dem som ønsker å tvinge vektnålen bare et kilo eller tre i riktig retning.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Direktør i Grete Roede AS Jeanette Roede har følgende råd til deg som bare ønsker å komme inn igjen i favorittbuksen eller å komme i gang med et sunnere kosthold:

10 knep for den vanskelige begynnelsen
- Jeg bruker ofte disse 10 rådene når folk spør meg hvordan de skal komme i gang med å få av noen kilo, sier hun til Side2:

1. Ta fram et klesplagg du er glad i og som er blitt for lite. Mål hvor mye som skal til før det sitter som det skal. En virkelig inspirasjonskilde etter hvert som det går rette veien!

2. Se positivt på deg selv. Selv om du eventuelt har lagt på deg litt, har du jo lykkes med mye annet. Selvfølgelig vil du også lykkes med å ta av noen kilo.

3. Lag en plan og sett deg små mål som du kan nå. Husk å rose deg selv når du har nådd dem.

4. Spis regelmessig og godt. Begynn med frokost og spis ca. hver 3–4 time. 4–6 måltider hver dag. Da er unngår du småspising og søtsuget dempes!

Les mer om helse & trening her!

Bli slank med hypnose!

5. Gå tur minst fire ganger i uken. Godt for både kropp og sjel. Noen ganger kan den bli kort, andre ganger tar du det igjen ved å gjøre turen lengre. Om du har på noe det er godt å bevege seg i, og som du kan svette i er det større sjanse for at du tar i litt mer. Da får du også større uttelling for trimmen! Ta gjerne i så du kjenner at du puster fortere og hjertet slår fortere!

6. Drikk rikelig med vann! Ha gjerne en mugge stående klar i kjøleskapet, gjerne med appelsin- eller sitronskiver i så det blir ekstra fristende.

7. Om sommeren drikker vi gjerne mer alkohol, spiser mer is, og skeier ut med godsaker oftere. Omspill deg til hverdagen igjen og kutt ned eller ut disse tingene.

8. Lag en innkjøpsplan. Kjøp inn riktig mat for flere dager om gangen. Finn ut hva du kan tillate deg. Tøm kjøleskap og skap for fristelser du vet du ikke klarer la stå i fred.

9. Lag store porsjoner av noen gode gryteretter. Vei opp riktig mengde til deg selv og legg i fryseren. Dermed har du riktig og lettvint mat når du har det ekstra travelt.

10. Sørg for nok søvn. Nok søvn gir deg mer overskudd.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere