RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Start dagen med en sunn matpakke

Sist oppdatert:
Matpakken trenger ikke være brødmat. Se tipsene som gir en spennende start på uken.

(SIDE2): Brødmatpakke er noe som har bare eksistert i rundt 50 år i Norge.

Og det er ikke slik at matpakken må være brød - i andre land er det vanlig å spise lunsj som ligner på det man spiser som middag i Norge.

Varig vekttap? Meld deg inn i Fedonklubben i dag, og få en måneds gratis medlemskap i tillegg til medlemsskapet i januar. Det vil si: Betaler du for januar får du hele februar med på kjøpet.

Mer enn skinke og ost
Velger man brødmat, er det viktig å velge svært grovt brød, gjerne med en del rug, bygg og havre i. Man bør være mer kreativ og ikke begrense påleggsvalget til skinke eller ost.

Pålegget bør gjerne være proteinrikt og ikke for fettrikt og veie omtrent like mye som brødet. Gode eksempler er makrell i tomat, peppermakrell, skinke (flere skiver), kalkunskinke, kylling, kokt egg, eggerøre, reker, krepsehaler. Det er viktig å bruke salatblader, tomat, agurk, paprika og andre grønnsaker, gjerne lettmajones i stedet for smør eller margarin.

Til lunsj er ulike salater med kjøtt eller fisk, bønner og linser også et fint alternativ til brød. Bland i tillegg i alle typer grønnsaker du liker. Hvis du har tilgang til kantine med varmretter kan du gjerne velge en slik rett, særlig hvis rettene består av rent kjøtt eller fisk og rikelig med grønnsaker. Du kan også bruke frokostforslagene til lunsj.

Velger man annet enn brødmat er mulighetene uendelig. Det letteste er å ta med seg rester fra gårsdagens middag i en matboks. Man kan også ha med seg en neve rå nøtter og en frukt (for eksempel eple eller pære) som et ekstra mellommåltid.

Det er ikke slik at du må spise brød verken til frokost eller lunsj

Faktisk anbefaler vi å finne andre løsninger enn brødmat til frokost også. Det finnes mange andre gode alternativer. Til frokost kan du for eksempel spise en kornblanding med høyt fiberinnhold som ikke er tilsatt sukker (sjekk at det faktisk ikke inneholder sukker!). Bland gjerne i litt soyaflokker, hakkede nøtter og frø av ulike slag, og ha Biola- eller Cultura naturell eller annen syrnet melk på. Et annet alternativ er omelett med grønnsaker til, en porsjon yoghurt naturell eller Kesam med frukt og nøtter til, eller sågar middagsrester.

Jobber du mye overtid, og trenger matpakke til flere måltider enn lunsj?

Proteiner er en viktig næringskilde og middagen bør inneholde rikelig av det. Middagene bør inneholde et kjøtt- eller fiskestykke (omtrent på størrelsen med håndflaten din, i tykkelse og overflate) og grønnsaker. I stedet for hvit ris, poteter og vanlig pasta kan du bruke linser, bønner, kikerter eller en liten mengde pasta av durumhvete, basmatiris, naturris eller villris.

Du bør også ha et lite kveldsmåltid hvis middagen ikke spises altfor sent. Da kan du bruke middagsrester eller de samme forslagene som til frokost og lunsj.

Som medlem i Fedonklubben får du også:

15 000 menyforslag
Oppskrifter tilpasset dine behov
Treningstips
En ukes gratis trening
Hjelp til røykeslutt
Din personlige side
Diskusjonsforum
Ekspertpanel
Personlig oppfølging
Nyhetsbrev
Nett-treff

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere