RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Søte jenter redder ingen spill

Sist oppdatert:
Selv pornostjerne Tera Patrick kan ikke løfte actionspillet «Saints Row 2».

(Spillmagasinet): Actionspillet og «Grand Theft Auto»-etterligningen «Saints Row» var et av de første «skikkelige» spillene som ble sluppet til Xbox 360. Utviklerne hos Volition tøyde strikken omtrent så langt som mulig, og bød på mange timer med useriøs og ekstremt brutal gangstermoro.

Mye feil

Nå er «Saints Row 2» her og turen går igjen til den fiktive amerikanske storbyen Stillwater. Du trer inn i rollen som leder for gategjengen «3rd Street Saints», og skal utrydde tre konkurrerende gjenger i kampen om å bli kongen av byen.

Dessverre har ikke utviklerne ordnet opp i originalens mange feil. Dialogen er like pinlig «gangstah» som sist gang, historien er fullstendig meningsløs, du må fortsatt spille noen litt for ofte kjedelige småspill før du får ta hovedoppdrag, og tekniske feil legger en demper på opplevelsen. I tillegg til en hel haug med mer eller mindre uskyldige bugs (heldigvis færre enn i originalen), har «Saints Row 2» en stygg uvane for å krasje.

Faktisk er spillet det mest ustabile jeg har vært borti på 360, tidvis hang det seg minst en gang per oppdrag. Og jeg trenger neppe å si hvor irriterende det er å måtte spille mye på nytt på grunn av at utviklerne ikke har gjort jobben sin.

Kjedelig by

En ting «Saints Row» nøt godt av var at det ble sluppet før «Grand Theft Auto IV», vi visste dermed ikke hvor dyktig maskinene er på å skape levende verdener. Dessverre overgår Liberty City Stillwater på alle mulige måter, sammenlignet med Rockstars kreasjon føles sistnevnte veldig død.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Riktignok er det mennesker i gatene og biler som kjører rundt, men jeg synes selve følelsen av å befinne seg i en «ekte» by er fullstendig fraværende. Et annet problem er at byen både er litt kjedelig å utforske og veldig lik den i originalen, de som spilte det kjenner seg kjapt igjen.

Underholdende oppdrag

Heldigvis er langt fra alt bare sorgen, og på tross av de mange feilene var de rundt 15 timene jeg brukte på å komme meg gjennom «Saints Row 2» artige.

Selv om hovedoppdragene litt for ofte går ut på at du skal reise et sted og skyte en hel haug folk, får du hele tiden servert små godbiter og settingen er bestandig kul. For eksempel skal du rappe atomavfall fra et kjernekraftverk for å ødelegge ansiktet til en av de andre gjengenes leder, redde kompisen din fra et sykehus og jage en kar som herjer rundt i en jeep inne på et kjøpesenter.

En annen ting jeg liker godt er at det er mye gøy å finne på. På tross av at byen føles død og ikke er så artig å utforske som en viss annen en, er det fortsatt morsomt å herje rundt til vanns, lands og i lufta.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Et par av de tidligere nevnte småspillene er for øvrig alt annet enn kjedelige og uten tvil de du bør fokusere på. For eksempel kan du innta rollen som politimann i en hypervoldelig variant av «Cops», eller fyke rundt på en brennende ATV og lage så mye kaos som mulig.

Deilig kontroll

Hvis du spilte originalen, husker du sikkert hvor overlegen kontrollen var den i «GTA». Rockstar skjerpet seg riktignok i fireren, men «Saints Row 2» har fortsatt overtaket. Både det å sikte og å bevege seg rundt går som en drøm, og både biler og andre typer kjøretøy er lettere å hanskes med.

Teknisk har derimot Rockstar fortsatt overtaket. Ikke at «Saints Row 2» er spesielt stygt, det er bare at hovedkonkurrenten er mye penere. Lydsporet er for øvrig både mindre og ikke fullt så kult som i «Grand Theft Auto IV», selv om sistnevnte nok er en smakssak.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nytt i denne utgaven er at utviklerne har implementert en samarbeidsmodus. Du kan spille gjennom historiedelen både lokalt og over Live, og under våre testøkter fungerte det bra. Live-biten har for øvrig blitt utvidet enda mer og virker som den skal, i motsetning til den i originalen.

Midt på treet

Med litt mer arbeid føler jeg meg trygg på at «Saints Row 2» hadde blitt kjempebra og et fullverdig alternativ til «GTA IV».

Oppdragene er nesten uten unntak artige, kontrollen suveren, samarbeidsmodusen fungerer kjempebra og det er mye gøy å finne på. Dessverre gjør blant annet de mange tekniske feilene, den meningsløse historien og at byen er kjip, så det havner midt på treet.

Les mer om spillet på detaljsiden for «Saints Row 2».

1095

Les flere spillsaker på www.spillmagasinet.no.

Spill-konkurranse: Vinn Kaptein Sabeltann-billetter

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere