RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Yngve Olsen Saebbe (Nordlys)

Søte når de shower

Godt at Bo Kaspers Orkester ikke satte over kaffen.

Døgnvill
Hovedscenen

I motsetning til påstanden i deres største hit, Hon är så söt, er Bo Kaspers Orkester på sitt søteste når de er årvåken. Det var de nemlig på Døgnvill. De joviale svenskene droppet den forventede melankolitimen og leverte et livlig lett blåfarget popsett, skreddersydd for festivalkonserter. Selv ikke den nevnte og rolige gjennombruddhiten fant de plass til, skriver Nordlys.

Jeg så Bo Kaspers Orkester som trettenåring på Moldejazz i 1995. Da lot jeg meg imponere over det dyktige orkesteret, men deres Caffe Latte-marinerte café jazz ble for kjedelig for en tenåring. Mulig jeg har vokst meg mer inn i målgruppen deres, men det var også åpenbart mer futt i kvartetten (utvidet til kvintett med gitarist i livebestningen) på Valhall. De åpnet med Vi kommer aldrid att dö fra albumet Amerika (1996), og holdt overraskende trykket oppe helt til de forlot scenen til allsang på I Samma Bil. Bandet leverte en så å si prikkfri konsert - en feil inngang av vokalist Bo Kaspers Sundström ble smilt bort på sjarmerende vis.

På Innan Allt Försvinnar viste de kunnskap om norsk musikkhistorie, da de tok med en strofe fra Prøysens Du ska få ein dag i morra, til glede for publikum. Ankepunktet er at det blir litt for friksjonsfritt og behagelig. Selv i popsettet til bandet står man tidvis igjen med en følelse av å bevitne loungejazz.

Alt i alt en fin konsert, men jeg husker den ikke i neste uke.

AV: Morten Rydland Høyning/nordlys.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere