RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock)

Stemmer matmytene?

Det er ikke alltid at mørkt brød er sunnere enn loff.

(SIDE2): Det kan være vanskelig å vite hva som er riktig å spise og hva du egentlig bør få i deg, men her er i hvert fall fem matmyter som kan hjelpe deg på veien, skriver nettstedet Mynews.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Myte 1: Du kan spise så mye sunt fett du ønsker
Selv om for eksempel olivenolje inneholder enumettet fett som er bedre for kroppen enn mettet fett som finnes i smør, gir en spiseskje med både olje eller spør hele 100-120 kalorier.

- Faktisk så har alle fettsyrer omtrent likt kaloriinnhold, sier Samantha Heller, ernæringsekspert og forfatter av boka «Get Smart: Samantha Heller’s Nutrition Prescription for Boosting Brain Power and Optimizing Total Body Health». Olje er på grunn av sunne fettsyrer et bedre alternativ enn smør, men husk å begrense deg om du tenker på vekta.

Myte 2: Fersk er alltid bedre enn frossen

- Sannheten er at frosne produkter kan være like næringsrike som ferske, sier Heller. Dette er fordi at produktene blir frosset kort tid etter plukking, noe som betyr at matvaren holder på næringsstoffene selv om det skulle gå noen dager før det blir spist. Hvis du foretrekker ferske matvarer anbefaler eksperten at du kjøper kortreiste og lokale produkter.

LES OGSÅ: Derfor spiser vi forskjellig

Myte 3: Mørkt brød er alltid bedre enn hvitt
Et mørkt brød trenger ikke nødvendigvis å være sunnere enn hvitt brød om det bare har fått tilsatt en karamellfarge. Trikset er å se etter ordene «fullkorn» og «hele korn» på pakningen. Disse brødene har mer fiber og er mer næringssrike enn loff og hvitt brød, og vil gi deg en bedre og lengre metthetsfølelse.

Myte 4: Juice er sunt
Juice er ikke usunt, men mange glass gir deg mange kalorier. Juicedrikk er slett ingen tørstedrikk. Ett glass juice (cirka 2 desiliter) inneholder som regel rundt 90-100 kalorier. Unngå «nektar» og velg juice som ikke er tilsatt sukker. For eksempel så er ren, usøtet appelsinjuice en glimrende kilde til C-vitamin. Bare ett glass appelsinjuice, kan gi deg den C-vitaminmengden du trenger for å vedlikeholde for eksempel støtte- og bindevev i kroppen din.

Myte 5: Junk Food gjør meg tykk
Nei, ingen enkeltmatvare er «fetende». Det er ikke pølser, hamburgere eller pommes frites alene som gjør deg tykk. Fete matvarer gir deg mer fett i forhold til metthetsfølelsen sammenlignet med for eksempel grønnsaker og kornvarer, men det som gjør deg fet er det totale kaloriinntaket. Du legger på deg om du får i deg flere kalorier enn det du forbrenner.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere