RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sterk og svakt fra RCL(Ny)

Sist oppdatert:
Cruiserederiet Royal Caribbean Cruises har lagt frem et bedre resultat enn ventet for første kvartal, men skuffer på guiding for inneværende kvartal på grunn av økte drivstoffpriser
RCL har lagt frem et resultat 135,3 millioner dollar for sitt første kvartal, som tilsvarer 63 cent pr. aksje. Det var på forhånd ventet et resultat på 55 cent ifølge estimater innhentet av Thomson First Call fra 15 analytikere.

I første kvartal i fjor ble overskuddet på 95,8 millioner dollar.

Oljeprisen preger guiding

Når det gjelder utsiktene til andre kvartal, ser RCL nå et overskudd tilsvarende 55 til 60 cent pr. aksje, basert på dagens oljeprisprognose. Dette er klart svakere enn analytikerne har ventet. Konsensus ligger på 66 cent.

For året ser RCL nå et resultat på 2,65 til 2,85 dollar pr. aksje, mens konsensus ligger på 2,78 dollar. Årsguidingen er dermed senket fra årsrapporten hvor styret så et resultat på 2,70 til 2,90 dollar pr. aksje

Det er utsiktene til enda høyere drivstoffkostnader enn tidligere antatt som er årsaken til at guidingen senkes for 2005. Med dagens drivstoffprisprognose vil kostnadene øke med ytterligere 26 millioner dollar for året utover det selskapet tidligere har meldt.

Selskapet ser en økning på netto avkastning pr. passasjerdag (netto yield) på 6 prosent i andre kvartal, etter å ha levert meget sterke 8,2 prosent i første kvartal. Rederiet hadde ventet en oppgang på 7 prosent i første kvartal.

Netto yield for året har nå blitt strammet inn fra et intervall på 5 til 7 prosents økning til 6 til 7 prosent.

Høyere priser og sterkt salg

Driftsinntektene til RCL viste en økning på 10 prosent sammenlignet med samme periode i fjor til 1,2 milliarder dollar.

Økning skyldes en økning prisene, kapasitetsøkning på 3,3 prosent og rekordhøyt belegg. Belegget i første kvartal var på 105,7 prosent, opp fra 104,2 prosent i samme periode i fjor.

- Farten i bookingen og forbrukeretterspørselen forblir positiv og på linje med selskapets tidligere forventinger.

Kostnadsutviklingen fulgt også selskapets planer i kvartalet, men de økte drivstoffkostnadene fortsetter å tynge. Nettokostnaden pr. passasjerdag økte som guidet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere