RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sterke virkemidler i antirøykekampanje

Oslo (NTB): I en ny kampanje tar Helsedirektoratet sterke virkemidler i bruk for å få folk til å stumpe røyken.

- Jeg har stor forståelse for at mange reagerer på virkemidlene i kampanjen, men det er for mange som dør av tobakksrelaterte sykdommer. 19 prosent av befolkningen mellom 16 og 74 år røykte daglig i 2010. Vi vet at røykekutt er den enkeltfaktoren som kan spare flest liv, mest lidelse og flest helsekroner, sier helsedirektør Bjørn-Inge Larsen.

Helsedirektøren sikter til filmer som er kjøpt inn fra Australia, og som skal sendes med norsk tale på TV. Produksjonene har ifølge direktoratet vært svært virkningsfulle i Australia, USA og flere europeiske land.

En undersøkelse som Sentio har utført på oppdrag fra Helsedirektoratet, viser at fire av fem synes det er greit å vise konsekvensene av å røyke som virkemidler i kampanjer. Tallene viser også at tre av fem som røyker, støtter virkemidlene i kampanjen «På tide å slutte?» som startet tirsdag.

Undersøkelsen viser at mange har liten kunnskap om helserisikoen røyking medfører. Røyking dobler faren for slag, og det kan ramme unge mennesker. Den økte risikoen for slag omhandles i to av filmene. I tillegg er det to filmer om røyking og utvikling av lungesykdom.

Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen har som målsetting at vi skal komme på nivå med Sverige innen en femårsperiode. I Sverige er det 16 prosent av den voksne befolkningen som røyker daglig. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere