RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sterling flyr i strupen på SAS

Sist oppdatert:
Lavprisselskapet Sterling skal fly fire daglige ruter hver vei mellom Bergen og København.
Av Sjur Holsen/Magne Gaasemyr NA24 Bergen

- Et sjakktrekk av Sterling, sier NHH-professor Frode Steen, som er ekspert på luftfartsøkonomi. Sterling har også bestemt seg for å satse på ruten Bergen-Oslo innen ett år. Der blir det blir minst seks fly hver vei daglig.

Fra 31. mars neste år blir det slutt på SAS-monopolet på flyruten Bergen-København. SAS har i dag seks avganger hver vei daglig. Sterling vil starte fire flyginger hver vei med Boeing 737-maskiner mandag til fredag hele året.

I helgene begrenser Sterling tilbudet til ett fly fra Flesland lørdag morgen og ett fra København søndag kveld.

Kan frakte 340 tusen i året
- På årsbasis får vi en kapasitet på 340.000 seter. Det er mer enn hele trafikken til SAS på deres rute i dag, sier salgsdirektør Michael T. Hansen i Sterling.

Han frykter likevel ikke at Sterling skal brenne inne med en stor del usolgte seter.

- Når vi skal gå inn i et nytt marked, er det viktig å ha høy frekvens. Vi får både tidlige morgenfly og sene kveldsfly begge veier. Vår erfaring er at hver gang vi går inn med lave priser øker etterspørselen. For eksempel har volumet København-Aalborg økt 45 prosent etter at vi utfordret SAS for et år siden.

Billigst tidlig og sent på året
Laveste pris med Sterling blir 399 kroner én vei, inkludert skatter. I tillegg kommer 25 kroner for flysendt bagasje. Laveste pris SAS oppgir er 600 kroner - alt inkludert.

Hansen mener det ikke gir et riktig bilde.

- Jeg tror du må lete etter avganger flere måneder frem før du får en reise hos SAS til den prisen. Da jeg skulle fly tur-retur Bergen i går måtte jeg betale 5500 norske kroner. Det er det samme som om jeg skulle reist København-New York.

Også Sterling vil ha priser etter først-til-møllen-prinsippet. Prisene vil ha intervaller på 100 kroner, altså 399, 499 og så videre.

- På årsbasis vil rundt ti prosent av billettene ligge i hver prisgruppe. Andelen i laveste prisgruppe vil være mindre i toppsesongen om sommeren, og tilsvarende større tidlig og sent på året, sier Hansen.

Høye ambisjoner om vekst
Sterling har fra før 23 flyruter fra Gardermoen til steder i Europa. Trafikken her har doblet seg siste året, og selskapet regner i år med 1,2 millioner reisende til og fra Oslo.

- Vi har høye ambisjoner om vekst i Norge og Skandinavia. Bergen er en viktig by i denne satsingen, sier Hansen.

Alle detaljene i konseptet er ennå ikke ferdig. Men han lover at når ruten til København starter til våren, vil det være med gjennomgående bagasje. De som for eksempel skal til Roma, kan da sjekke inn på Flesland og sende bagasjen helt frem.

Overrasket lufthavnsjefen
Lufthavnsjef Dag J. Aksnes på Flesland visste ikke noe om Sterlings planer før han ble orientert i går formiddag.

- Jeg tror dette er den største utenlandssatsingen i én omgang noensinne her på Flesland. Jeg ble svært overrasket, og det er svært spennende når kapasiteten økes så mye. Jeg synes også det er flott at de skal fly like mye hele året, ikke bare i sommersesongen. Å fly inn mange passasjerer til Bergen om sommeren, kan alle greie, sier Aksnes.

Han er klar over at dette stiller nye krav til Avinor, både med hensyn til terminal, parkering og bagasjehåndtering.

- Men vi er i gang med utvidelser, så dette skal vi klare, sier han.


Fakta Sterling Airlines A/S:

* Dansk lavprisflyselskap, eid av islandske Northern Travel Holding.

* Dagens selskapt skapt ved fusjon mellom Sterling og Maersk Air i september 2005.

* Flåte på 25 fly og 1100 ansatte, hvorav 350 piloter og 600 kabinansatte.

* 31. mars åpner selskapet ruten Bergen-København.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere