RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stolt Offshore satser på nybygg

Sist oppdatert:
Oljeservicekonsernet Stolt Offshore tror nå på en langsiktig sterk vekst for undervannsmarkedet i Asia, og bestiller sammen med malaysiske SapuraCrest et nytt rørleggingsfartøy
Stolt Offshore og det malaysiske oljeserviceselskapet SapuraCrest Petroleum vil gjennom et 50/50 eid joint venture-selskap bygge et nytt tungløfts- og rørleggingsfartøy. Skipet Sapura 3000 er designet som det mest avansert dypvannskonstruksjonsfartøyet i det asiatiske markedet.

Skipet har en kostpris på 200 millioner dollar, eller knappe 1,3 milliarder kroner. Partnerne forventer å finansiere 150 millioner dollar med låneopptak.

Enheten skal etter planene leveres i begynnelsen av 2007. Joint Venture-avtalen må godkjennes av malaysiske myndigheter, og dette er ventet klart før utgangen av året.

Stolt Offshore har de siste årene satset tungt på å bygge seg opp i Asia, og satsingen på nybygget må ses i denne sammenheng. Partnerne forventer at skipet vil generere årlige driftsinntekter på inntil 150 millioner dollar. Enheten er sikret 150 dagers jobb årlig for SapuraCrest innefor rørlegging utenfor Malaysia.

Fartøyet vil bli dynamisk posisjonert og utstyrt for både rørlegging på grunt vann og konstruksjonsarbeider på store havdyp. Skipet er allerede under bygging i Kina etter å ha blitt bestilt av SapuraCrest i desember 2004.

Stolt Offshore skriver i en pressemelding at de forventer at konstruksjons og undervannsmarkedet i Asia vil vokse med 15 prosent årlig de neste 5 årene.

- Det er et stort skritt for Stolt Offshore mot det som vil bli en ledende posisjon i det voksende dypvannskonstruksjonsmarkedet i Asia og Stillehavsregionen, sier konsernsjef Tom Ehret i Stolt Offshore i en kommentar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere