RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stopp testtyranniet

Lærerne er byråkrater og evaluering er skolens nye ideologi.

(YEYE): Evalueringen ødelegger lærelysten. Det er dagens brannfakkel i skoledebatten.

Torsdag kunne vi se Kristin Gundleiksrud uttale seg om skoleordningen på God Morgen Norge. Som mor og mangeårig skribent om skolesaker påstår hun at evaluering dreper elevenes entusiasme.

- Lærerne har glemt at de må gjøre læringen interessant, mener hun.

Overfylte ransler
Problemet er ikke testingen i seg selv, men at det brukes så mye tid på den. Man er i skolen i dag mer opptatt av å teste og evaluere enn å lære. Gundleiksrud forteller om sønnens ransel som er overfylt av diverse evalueringsskjemaer man aldri får tid til å fylle ut. Evalueringen tar så mye tid og plass at den nærmest kan betraktes som en ny ideologi i skolen.

- Lærerne bruker så mye tid på å komme rundt læringen med testing og evaluering. Det startet som en fornuftig idé, men det tar for mye tid og dermed fokuset bort fra læringen.

Lærerne trenger større rom for å bruke sin sunne fornuft. De trenger å skjære gjennom og si at dette er vi fornøyd med, vi fortsetter slik, uten å konstant måtte sette nye mål for elevene. Evaluering på et visst nivå er selvsagt greit, men vi må sette en grense. Slik situasjonen er i dag virker den læringshemmende

-Trenger bedre lærere
Elevene liker å få tilbakemeldinger på prøveresultater, men de aner ikke hva de skal evaluere utover dette. Elever God Morgen Norge har spurt mener at det trengs bedre lærere, og de etterlyser mer engasjement. Det er ofte opp til læreren om et fag er interessant eller ikke, og elevene ønsker lærere som kan lære bort, gjerne på en morsom måte.

Lærerne er byråkrater
Gundleiksrud er enige med elevene og mener at det viktigste skolen kan gjøre er å skape et miljø hvor det å lære er morsomt, og hvor elevene kan få opp øynene for all den interessante kunnskapen som ligger rett foran dem. Elevene må få følelsen av å kunne noe.

Lærerne på sin side må også skjermes for alt det rundtliggende av skjemaer og evaluering. Det er for mye byråkrati i dag, mener hun.

Se hele klippet på Sumo her (abonnement): Skolen i fokus

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere