RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stoppet fiaskokampanje til 25 millioner

Sist oppdatert:
25 millioner kroner ble brukt på en gedigen trafikksikkerhetskampanje, men det ble en gedigen fiasko. – Man bør ikke sette reklamefolk til å styre trafikksikkerhetskampanjer, sier Steinar Gullvåg i Vegdirektoratet.

Stortingspolitikere , Bilimportørenes Landsforening, Trygg Trafikk, Vegdiretoratet var blant de som la penger i potten for å få i havn tidenes største trafikksikkerhetskampanje, men kampanjen ble en fiasko, og stanset før treårsperioden var over, skriver Aftenposten.

- Det ble for mye jippo og for lite trafikksikkerhet. Bilist 2000 var et eksperiment, og kanskje var det et dyrkjøpt eksperiment. Man bør ikke sette reklamefolk til å styre trafikksikkerhetskampanjer, sier informasjonsdirektør Steinar Gullvåg i Vegdirektoratet.

Så langt har kampanjen kostet 25 millioner kroner og skulle egentlig ha varighet i tre år. Pengene skulle føre til færre og sørge for at flere begynte å bruke bilbelte. Ifølge Aftenposten skulle virkemidlet være positivt.

– Denne kampanjen hadde ingen virkning på trafikkulykkene. Vi kan ikke se at kampanjen har gjort at medlemmene bruker mer bilbelte eller respekterer fartsgrensene mer, sier forsker Terje Assum ved Transportøkonomisk Institutt.

Ifølge Aftenposten var Bilist 2000 aller best til å lage blest om kampanjen.

- De var masse i radio og aviser, ikke minst store annonser i Aftenposten som var med på opplegget. De utga et blad som ble sendt til alle medlemmene. Det som kan læres av dette, er at nye og gode ideer må prøves ut i liten skala. De burde prøvd kampanjen i ett eller to fylker. Dessverre gjorde de ikke det, sier forsker Terje Assum, ved Transportøkonomisk insitiutt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere