RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Google Streetview/Skjermdump

Storbank nede igjen etter angrep

Sist oppdatert:
- Vi vet ikke hva det skyldes, men undersøker nå hva det er for noe.

Nettsiden til banken Nordea er nå nede for telling.

- Jeg kan bekrefte at sidene er nede. Vi vet ikke hva det skyldes, men undersøker nå hva det er for noe, sier kommunikasjonsdirektør Rune Kibsgaard Sjøhelle til Nettavisen NA24.

Klikkee man seg inn på siden får man opp følgende feilmelding:

«Hjemmesiden er dessverre ute av drift. Vi arbeider med saken. Vi beklager ubeleiligheten og ber deg prøve igjen senere.»

Sjøhelle peker imidlertid på at ingen tjenester har blitt rammet.

- Det er bare en portal. Alle våre tjenester som nettbanken fungerer som de skal, så for kundene er ikke dette kritisk. Men det er mer irriterende enn det er farlig, sier Sjøhelle.

Situasjonen nå har oppstått etter at banken opplevde lignende problemer for få dager siden.

Angrepet i romjula
Nettsiden til banken var også nede i flere timer på fredag.

Etter det Nettavisen NA24 erfarer, skal problemet da ha vært at nettsiden var blitt utsatt for et angrep, nærmere bestemt et såkalt tjenestenektangrep (DDoS-angrep).

Et slikt angrep handler om at noen har ordnet det slik at mange millioner datamaskiner logget seg på Nordeas sider på en gang. Det er trolig en slik pålastning som førte til at nettsiden altså krasjet.

Slike angrep har ofte utspring fra grupper fra enten Russland eller Kina.

- Vi har hatt problemer i noen dager, det er det ingen vits i å legge skjul på. Men nå er det slutt på ferien, så nå forventer jeg at det blir fikset rimelig snart, sier Sjøhelle.

- Ikke farlig
Seniorrådgiver Vidar Sandland i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) er kjent med slike DDos-angrep.

- Hvis du skal angripe en bank, så er det en dårlig måte å gjøre det på. Hvis du skal hacke en bank må du for eksempel finne et sikkerhetshull du kan utnytte, ikke ta ned den åpne siden, sa Sandland til Nettavisen NA24 på fredag.

Han sa at kundene til Nordea ikke trenger å bekymre seg for pengene sine.

- Nei, de har ikke noe å frykte.

- Kan være én kunde
Sandland sa også at slike angrep til og med kan være verket til én isolert kunde.

- Slike angrep er veldig lett å få til. Du trenger bare å gå inn på en nettside å betale noen dollar for at noen skal gjøre det.

De som utfører dem, tenker ofte ikke på konsekvensene fordi angrepene er så lette å gjennomføre, la han til.

Sandland skjønner at det er frustrerende for Nordea.

- Banker lever jo av omdømmet, så alt som går ut over kundene kan være skadelig. De taper penger på at tjenester er nede, sa seniorrådgiveren.

Les også disse sakene:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere