RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Store Coop-kutt rammer Republica

Sist oppdatert:
Coop Norge har kuttet kostnader på mer enn 300 millioner kroner. En tredjedel av disse ble tatt fra reklamebudsjettet, noe reklamebyrået Republica merket godt.

Ifølge Økonomisk Rapport har Coop Norge kuttet kostnader med til sammen 346 millioner kroner de siste to årene. Reklamebransjen har merket dette aller best. 102 millioner kroner ble kuttet fra reklamebudsjettene mellom 2001 og 2002.

Det merket Coops reklamebyrå i Norge, Republica, veldig godt.

Byrået, som ble dratt i gang i januar 2001 fikk redusert inntektene sine med rundt syv millioner kroner fra 2001 til 2002. Mens de i 2001 hadde driftsinntekter på 22,9 millioner kroner og et resultat før skatt på 986.000 kroner, falt inntektene året etter til 15,6 millioner kroner, mens resultat før skatt ble negativt med hele 12,2 millioner kroner.

Republica fikk Coop som kunde rett etter oppstarten i 2001 og fikk ansvar for relanseringen av kjeden. Coop samlet flere av sine butikker hos Republica, og byrået hadde en periode ansvar for nesten hele porteføljen til Coop, sett bort fra Coop Masterbrand som er i Virtual Gardens hender. Blant annet hadde byrået Coop Prix, Coop Marked, Coop OBS! og Coop Mega. De har også gjort reklame for Coop Norge, Coop Marked og Coop Medlem. Dermed forvaltet de også en av de største reklamekontoene i Norge.

Republica ble i sin tid valgt som byråforbindelse for Coop Norge, fordi kjeden har jobbet med Reklametjenesten/Republica i Danmark i flere år, og dermed dra veksler på erfaringene med byrået i Danmark.

Republica har håndtert Coops reklame i Norge siden oppstarten, men etter hvert blitt faset mer ut. Blant annet er det New Deal som har gjort kampanjen for Coop Prix som nylig begynte å gå på TV. Dette er første kampanje byrået har gjort for matvarekjeden. Virtual Garden har i flere år håndtert Coop Mega og Coop Obs! Bygg. Det siste byrået som har fått dagligvaregiganten på kundelisten er Try.

Markedsdirektør Toril Thorp bekrefter overfor Propaganda at Coop har kuttet ut Republica den siste tiden.

- Vi har gjennomgått våre markedsaktiviteter og gjort endel justeringer. Vi har ikke jobbet med Republica på en stund, sier hun.

Coop jobber med tre byråer, og Thorp forklarer at de som en av landets største reklamekjøpere er avhengig av å jobbe med flere byråer.

Republicas administrerende direktør, Jarl André Vethe, ble ansatt i byrået først i år og kan derfor ikke svare på Propagandas spørsmål omkring fjorårstallene til byrået, men han bekrefter at byrået ikke jobber med Coop. Han henviser videre til byråets styreformann, Jens Thrane-Møller, som leder Repbulicas moderbyrå i København. Thrane-Møller har ikke vært tilgjengelig for kommentar eller ringt tilbake på Propagandas henvendelser.

Målet til Republica Oslo er å bli et mellomstort byrå med 15-20 ansatte. Byrået er et datterselskap av Republica Danmark, som har over 35 års erfaring med markedsføring innenfor detaljhandelen. Det danske byrået er Danmarks nest-største med 175 ansatte og en omsetning på 506 millioner norske kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere