RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Vitner hevder å ha sett separatistene frakte lik til kjølevogner på en togstasjon i nærheten av det styrtede Malaysia Airlines-flyet.
Vitner hevder å ha sett separatistene frakte lik til kjølevogner på en togstasjon i nærheten av det styrtede Malaysia Airlines-flyet. Foto: Maxim Zmeyev

Stormakter legger press på Putin i flyetterforskningen

Sist oppdatert:
Truer med nye sanksjoner.

Tyskland, Frankrike og Storbritannia truer med sanksjoner dersom Russland ikke tar umiddelbart grep i flygranskingen øst i Ukraina.

Frankrikes president François Hollande, Tysklands statsminister Angela Merkel og Storbritannias statsminister David Cameron har sagt til Russlands president Vladimir Putin at manglende innsats fra russernes side i etterforskningen av torsdagens flystyrt i Ukraina vil bli slått ned på.

– De har blitt enige om å kreve at Putin ber separatistene gjøre all informasjon tilgjengelig for etterforskerne. Hvis Russland ikke gjør de nødvendige grepene, vil EU handle i tråd med det når utenriksrådet samles tirsdag, heter det i en uttalelse fra franske myndigheter.

Dermed kan russerne i verste fall vente seg flere sanksjoner, som også USA tidligere har bidratt til. Lørdag meldte russiske myndigheter at de planla å reagere mot amerikanernes nyeste sanksjoner, rettet mot banker og selskaper innen energi- og forsvarsindustrien.

FN arbeider også med en resolusjon som fordømmer nedskytningen, som trolig stemmes over mandag.

Lik samlet
Ukrainas visestatsminister Volodymyr Groysman sa søndag at 192 lik og åtte likdeler var samlet i kjølevogner på en togstasjon i byen Torez noen kilometer fra vrakstedet. Men toget har ikke fått grønt lys fra separatistene som har kontrollen i området, til å forlate stasjonen.

Det er separatister som har fraktet likene til togstasjonen. Dette ble gjort «av respekt for familiene», sier opprørslederen Aleksandr Borodaj, selvutnevnt statsminister i Folkerepublikken Donetsk.

– Vi kunne ikke vente lenger på grunn av heten, og også fordi det er mange hunder og ville dyr i området, forklarer han.

OSSE-observatører er også på stedet, og OSSEs talsmann Michael Buciurkiw beskriver stanken på togstasjonen som «nesten uutholdelig».

Før de ble flyttet inn i kjølevognene, lå likene i to døgn og råtnet i åkrene på vrakstedet, spredt utover et flere kilometer stort område.

Pro-russiske separatister står vakt ved MH17-krasjstedet øst i Ukraina.


Arbeid hindres
Det var 298 passasjerer om bord på flyet da det styrtet, og mange av de omkomne er ennå ikke redegjort for.

Selv om OSSE-observatørene og andre etterforskere har fått bedre tilgang på vrakstedet enn tidligere, stanser ikke kritikken mot separatistene. Ukrainas statsminister Arsenij Jatsenjuk hevder fortsatt at Russland må ha bistått separatistene i å skyte ned flyet, da gjerningen ikke kan ha blitt utført av «fulle gorillaer».

Ukraina hevder separatistene skjuler beviser.

– Terroristene gjør alt de kan for å skjule bevisene for at russiske raketter skjøt ned flyet. Russland fortsetter stadig å sende våpen over grensa, sier Andrij Lysenko, talsmann for sikkerhetsmyndighetene i Ukraina.

Jakter bokser
Samtidig som letingen fortsatt pågår etter døde flypassasjerer, er de svarte boksene fra flyet etter alt å dømme i opprørernes hender.

– Noen gjenstander, trolig inkludert de svarte boksene, ble funnet og fraktet til Donetsk, der de er i under vår kontroll, sier Borodaj.

Malaysia Airlines, som nå har vært involvert i to alvorlige ulykker på kort tid, uttalte søndag at det tilbyr full refusjon av billetter som er solgt til passasjerer som ønsker å kansellere fremtidige turer.

Selskapet melder også at det ikke vil bruke rutenummer MH17 på framtidige flyginger.

Det siste om MH17-styrten:


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere