RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Vitner hevder å ha sett separatistene frakte lik til kjølevogner på en togstasjon i nærheten av det styrtede Malaysia Airlines-flyet.
Vitner hevder å ha sett separatistene frakte lik til kjølevogner på en togstasjon i nærheten av det styrtede Malaysia Airlines-flyet. Foto: Maxim Zmeyev

Stormakter legger press på Putin i flyetterforskningen

Sist oppdatert:
Truer med nye sanksjoner.

Tyskland, Frankrike og Storbritannia truer med sanksjoner dersom Russland ikke tar umiddelbart grep i flygranskingen øst i Ukraina.

Frankrikes president François Hollande, Tysklands statsminister Angela Merkel og Storbritannias statsminister David Cameron har sagt til Russlands president Vladimir Putin at manglende innsats fra russernes side i etterforskningen av torsdagens flystyrt i Ukraina vil bli slått ned på.

– De har blitt enige om å kreve at Putin ber separatistene gjøre all informasjon tilgjengelig for etterforskerne. Hvis Russland ikke gjør de nødvendige grepene, vil EU handle i tråd med det når utenriksrådet samles tirsdag, heter det i en uttalelse fra franske myndigheter.

Dermed kan russerne i verste fall vente seg flere sanksjoner, som også USA tidligere har bidratt til. Lørdag meldte russiske myndigheter at de planla å reagere mot amerikanernes nyeste sanksjoner, rettet mot banker og selskaper innen energi- og forsvarsindustrien.

FN arbeider også med en resolusjon som fordømmer nedskytningen, som trolig stemmes over mandag.

Lik samlet
Ukrainas visestatsminister Volodymyr Groysman sa søndag at 192 lik og åtte likdeler var samlet i kjølevogner på en togstasjon i byen Torez noen kilometer fra vrakstedet. Men toget har ikke fått grønt lys fra separatistene som har kontrollen i området, til å forlate stasjonen.

Det er separatister som har fraktet likene til togstasjonen. Dette ble gjort «av respekt for familiene», sier opprørslederen Aleksandr Borodaj, selvutnevnt statsminister i Folkerepublikken Donetsk.

– Vi kunne ikke vente lenger på grunn av heten, og også fordi det er mange hunder og ville dyr i området, forklarer han.

OSSE-observatører er også på stedet, og OSSEs talsmann Michael Buciurkiw beskriver stanken på togstasjonen som «nesten uutholdelig».

Før de ble flyttet inn i kjølevognene, lå likene i to døgn og råtnet i åkrene på vrakstedet, spredt utover et flere kilometer stort område.

Pro-russiske separatister står vakt ved MH17-krasjstedet øst i Ukraina.


Arbeid hindres
Det var 298 passasjerer om bord på flyet da det styrtet, og mange av de omkomne er ennå ikke redegjort for.

Selv om OSSE-observatørene og andre etterforskere har fått bedre tilgang på vrakstedet enn tidligere, stanser ikke kritikken mot separatistene. Ukrainas statsminister Arsenij Jatsenjuk hevder fortsatt at Russland må ha bistått separatistene i å skyte ned flyet, da gjerningen ikke kan ha blitt utført av «fulle gorillaer».

Ukraina hevder separatistene skjuler beviser.

– Terroristene gjør alt de kan for å skjule bevisene for at russiske raketter skjøt ned flyet. Russland fortsetter stadig å sende våpen over grensa, sier Andrij Lysenko, talsmann for sikkerhetsmyndighetene i Ukraina.

Jakter bokser
Samtidig som letingen fortsatt pågår etter døde flypassasjerer, er de svarte boksene fra flyet etter alt å dømme i opprørernes hender.

– Noen gjenstander, trolig inkludert de svarte boksene, ble funnet og fraktet til Donetsk, der de er i under vår kontroll, sier Borodaj.

Malaysia Airlines, som nå har vært involvert i to alvorlige ulykker på kort tid, uttalte søndag at det tilbyr full refusjon av billetter som er solgt til passasjerer som ønsker å kansellere fremtidige turer.

Selskapet melder også at det ikke vil bruke rutenummer MH17 på framtidige flyginger.

Det siste om MH17-styrten:


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere