RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stress ned med farger

Sist oppdatert:
Farget lysterapi skal gi livsglede, energi og nytt overskudd. Vi har testet den fargerike terapiformen. Se bilder og hva fargene betyr.

(SIDE2): Du har sikkert hørt om lysterapi mot vinterdepresjoner? Farget lysstimulering er mye av det samme, men har et bredere bruksområde enn kun hvitt lys.

Vi testet terapiformen en energiløs mandag morgen:

- Sett deg her så skal jeg måle synsfeltet ditt, sier lysterapeut Grete Rynning. Hun ser umåtelig fresh og fin ut, og jeg tenker at hun sikkert har tatt en morgendose fargeterapi på seg selv allerede.

  • Hva betyr fargene? Se bildespesial nederst i saken.

Jeg setter meg lydig, og føler at hovne og trøtte mandagsøyne ikke yter synsfeltet mitt rettferdighet. Først skal det ytre synsfeltet defineres, forteller Grete meg. Det betyr at jeg skal si fra når jeg ser en hvit prikk bevege seg inn i synsfeltet mitt. Jeg sitter konsentrert og stirrer gjennom et hull på en pc-skjerm.

- Ja, jeg ser prikken, roper jeg. Det er fint, sier Grete. På nytt og på nytt skal jeg se den. Den kommer fra alle kanter, og det går fort. Deretter tester hun øyets blindflekk på samme måte. Testen viser utrolig nok at jeg har en blindflekk som er bedre enn gjennomsnittet.

Flere prikker
Det neste jeg skal gjøre er å si fra når jeg ser prikker med ulik farge, mens jeg fokuserer på en større prikk i midten av pc-skjermen. Jeg får ikke lov til å jukse ved å bevege øynene. Prikkene er grønne, røde og blå. Jeg ser de røde prikkene ganske godt, de blå ser jeg også. De grønne ser jeg alt for sent. Jeg gjorde det visst ikke så bra på denne testen.

- Litt under gjennomsnittet, sier Grete. Farget lysstimulering vil kunne hjelpe meg med det. Det utvider nemlig synsfeltet, som igjen gir mer overskudd i hverdagen.

- Jeg hater lilla
Den neste og siste testen er en ren fargetest for å finne ut hvilke farger jeg liker, misliker og kanskje hater.

Fotografen som er med konstaterer at han hater lilla. Jeg hater egentlig ingen farger tror jeg. Men jeg liker ikke rosa så godt.

- Nå skal jeg finne ut hvilke farger jeg skal bruke i din terapi, sier hun. De ulike fargene har alle hver sin oppgave og påvirker alle på hver sin måte. Jeg velger bort rosa, rødt, lilla, grønt og oransje. Når testen er ferdig står jeg igjen med kjølige farger som blått, cyan og turkis. Kan det tenkes at du bør roe ned tempoet ditt i hverdagen? spør Grete.

- Det er ingen umulighet, sier jeg.

Grønn er en rensende farge. Gul, oransje og rød er aktiverende farger, rosa er en nærende farge og blått er en beroligende farge, forteller hun.

Regnbuens farger
Neste skritt er selve fargeterapien. Jeg får på meg hodetelefoner, blir satt i et mørkt avlukke med rolig musikk på øret. Alle regnbuens farger følger etter hverandre på den store fargeskjermen. Etter noen behandlinger skal synsfeltet mitt være utvidet og energien skal komme strømmende. Uansett er det behagelig å se på fine farger. Jeg merker at jeg misliker noen av de, men drømmer meg bort når jeg ser farger jeg liker. Jeg assosierer ikke fargene med hendelser, men merker at jeg blir litt trøtt og drømmende der jeg sitter. Kanskje jeg trenger å sove mer, tenker jeg.

- De fleste trenger ca. 10 ganger med farget lysstimulering for å utvide synsfeltet og få ny energi, mener Grete Rynning. Men vi begynner gjerne med fem ganger. Jeg nøyer meg med en time, og håper den fargerike starten på dagen skal gi meg energi til å holde ut arbeidsdagen i hvert fall.

Vil du teste?
Selve synsfelttesten er gratis om du går til lysterapeut Grete Rynning. Hun holder til sentralt i Oslo og er utdannet kommunikolog, sosionom og lysterapeut. En time med fargeterapi koster cirka 400 kroner og det er individuelt hvor mange timer du trenger. Sjekk ut hennes hjemmeside her eller sjekk alternativguiden for terapeuter rundt om i Norge.

Derfor bør du ta farget lysstimulering
- Mange mennesker har et innsnevret synsfelt uten at det er uttrykk for sykdom. Dette kan være et resultat av stress, traumer eller dårlig innebelysning. Jo mindre synsfeltet er, jo mindre lys kommer inn til hjernen. Lyset er helt avgjørende for at hjernen får nok energi til å utføre alle sine oppgaver. Lyset er for hjernen det samme som bensin er for bilen. Jo mindre synsfeltet er, jo mindre lys- altså energi kommer inn til hjernen, sier Grete.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere