RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix

Strømkunder svindlet av Hafslund

Sist oppdatert:
Ble bedt om å signere at strømmen var målt. I realiteten signerte kundene et skjema om bytte av strømleverandør.

Det er lokalavisen Varden som bringer nyheten om Hafslunds sleipe strømselgere.

Nå advarer Fjordkraft alle mot å slippe inn selgere som presenterer seg på uærlig vis.

- Foreløpig vet vi ikke omfanget av hvor mange kunder vi kan ha mistet, men vi har fått mange henvendelser fra mennesker som ufrivillig har byttet strømleverandør, sier Jeanne Tjomsland, kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft til Nettavisen.

Sa de målte strømmen
Ifølge Varden har flere hundre strømkunder i Vestfold og Telemark meldt fra om at de trodde de fikk besøk av strømleverandøren sin for å få målt strømmen. I realiteten jobbet gjestene for konkurrenten Hafslund.

- Noen kunder har opplevd at dørselgerne fra Hafslund har utgitt seg for å representere Skagerak Nett, den lokale eieren av nett og strømmålere i Vestfold og Grenland. Avslutningsvis har de blitt bedt om å signere en bekreftelse på at strømmen har blitt målt, sier Tjomsland til avisen.

Hun forteller at de frekke selgerne har operert på ulike måter. Flere har blant annet blitt kontaktet på telefon for et uforpliktende pristilbud, og i etterkant blitt ufrivillige strømkunder hos Hafslund.

Leieboer byttet for utleier
Tjomsland ber alle som oppdager at de har byttet strømleverandør uten å vite om det, å kontakte Fjorkraft.

- Jeg snakket akkurat med en boligeier i Tønsberg som fortalte at leietakeren i underetasjen hadde blitt bedt om å skrive under på at strømmen var avlest. Det som skjedde var at huseieren uvitende hadde skiftet strømleverandør til Hafslund, sier hun til Nettavisen.

- Hva syns du om måtene som er brukt til å skaffe seg nye kunder?

- Man skal ikke utgi seg for å være en annen aktør når det gjelder salg. Det er uakseptabel metode som er både uetisk og ulovlig. Det er lov å bytte leverandør, men folk må selv få lov til å gjøre et bevisst valg.

- Kommer dere til å anmelde selskapet?

- Nei, vi regner med at Hafslund ordner opp i dette.

Hafslund: - Beklager på det sterkeste
Katarina Finneng, informasjonssjef i Hafslund strøm, sier til Varden at salgsselskapet de har brukt har gått langt over streken.

- Vi er dessverre blitt gjort oppmerksom på at noen av selgerne fra et salgsselskap vi har brukt har gått over streken for hva vi ønsker, og har hatt en løpende og god dialog med Skagerrak Nett og Fjordkraft rundt denne problemstillingen, sier Finneng til avisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere