RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SU: - Blodpenger H: - Vås

Sist oppdatert:
Gavepakken til Høyre terger Sosialistisk Ungdom.

Onsdag ble det kjent at eieren av Uglands Rederi i Grimstad, Johan Jørgen Ugland, har gitt 10 millioner til Høyres valgfond 2009:

«Gaven er gitt fordi jeg er opptatt av å sikre oppslutning om en politikk som kan sikre norske arbeidsplasser. Min gave gis også til Høyre i en erkjennelse av at et sterkt Høyre er en helt nødvendig premiss for at vi etter valget i 2009 skal få en styringsdyktig og handlekraftig borgerlig regjering.»

- Blodpenger og skammelig
Sosialistisk Ungdom (SU) gikk i en pressemelding onsdag ettermiddag knallhardt ut og kalte pengene for «blodpenger».

- Uglands bidrag til Høyres valgkampfond er blodpenger tjent på utbytting og barnearbeid i en av verdens verste industrier. Det er skammelig at et norsk parti tar i mot slike bidrag, sier SU-leder Mali Steiro Tronsmoen.

I pressemeldingen skiver SU at:

«Uglands rederi er blant de verste i Norge til å bryte menneskerettigheter og miljøavtaler gjennom å hogge opp skip i fattige land.»

«Uglands rederi bryter menneskerettighetene og internasjonal arbeiderlovgivning når de tjener seg rike på denne virksomheten.»

«Siden 1999 har ni av Uglands skip blitt hogd opp på strendene i Bangladesh.»

«Vi krever at Høyre betaler tilbake blodpengene og at norske myndigheter etterforsker forbrytelsene Uglands rederi har begått.»

Nettavisen tok kontakt med Høyre for å få et tilsvar på de krasse påstandene fra SU.

- Dette er vås
Høyre-rådgiver Odd Sevje sier til Nettavisen at han har snakket med Ugland, som tilbakeviser beskyldningene:

- Dette er vås fra ende til annen. Administrerende direktør i J.J. Ugland Company, har overfor Høyre forsikret at det ikke er solgt skip til opphugging på flere tiår, sier Sevje til Nettavisen.

Sevje understreker at Ugland ikke kan garantere for hva som har skjedd med skipene i ettertid:

- Ugland har i perioden etter dette solgt båter til andre rederier for å gå i videre transport, og kan ikke garantere for hva andre rederier har gjort med disse etter at de har blitt brukt i noen år.

Han beklager sterkt at SU går så hardt ut - uten å oppgi sine kilder.

Nettavisen har forsøkt å finne ut av hva som er fakta i saken. Ved å ettergå opplysningene som utgjør dokumentasjonen for Sosialistisk Ungdoms utspill, har vi funnet flere av skipene. Ved hjelp av IMO-numre, som følger hvert enkelt skip hele dets levetid har vi kunnet få mer informasjon.

De tretten skipene i SUs pressemelding seilte under totalt ti forskjellige flagg, fra Nassau i vest, via Hellas og Tyrkia, til Kambodsja i øst.

Refser medier
- Det er sterkt beklagelig at Sosialistisk Ungdom tillater seg å komme med så sterke anklager som åpenbart er feilaktige helt uten å oppgi kilder for sine påstander. Det er også beklagelig at enkelte medier har valgt å trykke en sak med så sterke anklager mot en av sørlandets største arbeidsgivere uten å sjekke fakta, sier Sevje.

Nettavisen konfronterer igjen SU med at Høyre og Ugland tilbakeviser påstandene deres.

- Vi var krassere enn vi hadde dekning for. Ugland solgte båtene lenge før de ble hugget opp, innrømmer Tronsmoen overfor Nettavisen klokken 19.

- Men Ugland ljuger på seg at det er flere tiår siden han solgte skip til opphugging. Vi vet at det skjedde på 1990-tallet, fastholder Tronsmoen.

- Ljuger fortsatt
- Hva er kilden deres i saken?

- Vi sjekket med en belgiskorganisert global organisasjon som heter «Shipbreaking Platform», hvor en i SU har jobbet. Vi kommer til å jobbe videre med saken utover kvelden.

- Dere går hardt ut i pressemeldingen. Vil du beklage noe overfor Høyre og Ugland?

- Jeg skal ringe Uglands selskap i morgen, så får vi se om det er grunnlag for det. Men jeg synes det sentrale er at Ugland tydeligvis er bevisst farene ved skipsopphugging.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere