RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Suezmax-ratene skyter fart

Sist oppdatert:
Etter at VLCC-ratene har tatt skikkelig av denne uken, følger nå suezmax-ratene etter. Det er ventet ytterligere rateoppgang fremover i begge markeder
Ifølge Fearnleys er det nå en jevn strøm av forespørsler fra befrakterne, og skipsmeglerhuset forventer at ratene i VLCC-markedet i Midtøsten vil fortsette å stige på kort sikt. Det er nå kun et begrenset antall VLCC'er ledige for de neste 30 dagene i Midtøsten.

Fearnleys har registrert kun 39 enheter ledige i den Arabiske Gulf for de neste 30 dagene etter at det er meldt 25 slutninger den siste uken.

VLCC-ratene i Gulfen tok kraftig av i begynnelsen av denne uken, og raten ligger nå på worldscale 107,5 til Fjerne ØSten, mot ws 75 for en uke siden. Vestover har ratene steget fra ws 67,5 til 92,5 i løpet av den samme perioden.

Suezmax-ratene har som vanlig hengt litt etter, men i går tok det av i Vest-Afrika, og befraktningsmeglere opplyste til iMarkedet i går kveld at ratene hadde passert ws 125 på strekning til østkysten av USA, det er opp mer enn 30 punkter fra forrige uke.

Dette er en betydelig økning i aktiviteten etter flere uker med rolige forhold. Det skal være moderat tilgang på tonnasje som har gitt rask stramhet i markedet.

Fearnleys forventer en stram tendens i både VLCC og suezmax-markedet fremover.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere