RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Forsvaret (SCANPIX)

Sunn i desember?

Sist oppdatert:
Spis med hodet, også i juletiden.

(SIDE2:) Det er ingen hemmelighet at den norske julematen er proppet med mettet fett og salt. Og dette kan være en stor påkjenning for kolesterolet og blodtrykket.

Pass på
- De fleste vil ha nytte av å tenke på hjertehelsa også i jula, sier Carina Alm ved Nasjonalforeningens Hjertelinje i en pressemelding. Vi finner mye mettet fett i smør, farse- og kjøttprodukter. Mettet fett kan føre til høye kolesterolverdier, og høyt nivå av kolesterol i blodet kan gjøre blodårene trange slik at det blir vanskeligere for blodet å passere. Etter hvert øker risikoen for at det dannes en blodpropp, som kan tette blodåren helt og forårsake et hjerteinfarkt.

- Mennesker med hjertesvikt har spesiell grunn til å være varsomme. De store mengdene salt i julematen, kan føre til at det bindes ekstra mye vann i kroppen, noe som kan forverre svikten, forklarer Alm.

Altfor mye salt
Alle kan med fordel spise mindre salt, men det er spesielt viktig for dem som har høyt blodtrykk eller hjertesvikt. Vi spiser cirka ti ganger mer salt enn kroppen behøver. Dette kan for mange føre til forhøyet blodtrykk. Typisk julemat som pølser, medisterkaker, kjøttpålegg og ost er blant de største saltkildene.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Planlegg måltidene
De tradisjonsrike, norske, julemåltidene er kjent for mange kalorier, fett og salt. Du skal selvfølgelig nyte julemiddagene, men det vil være gunstig å servere deg selv og dine gjester retter med mindre kalorier og rett fett i adventstiden. Det handler om planlegging, men tross alt så er det du spiser mellom nyttår og jul viktigere enn det du spiser i juleukene.

Huskeliste i desember:
- Sett av tid til å spise og spis regelmessig

- 3-4 måltider per dag, i tillegg 1-2 mellommåltider

- Ta med matpakke dersom du skal videre etter jobb.

- Kos deg med frukt og nøtter fremfor kaker, sjokolade og skumnisser

- Forsyn deg som normalt. Det er ikke siste gangen du får smake på ribbe eller konfektbiter.

- Velg grove kornvarer

- Velg magre pålegg

- Du kan få til mye god julemat også med magre produkter.

- Bruk tallerkenmodellen: Halvparten av tallerken fylles med grønnsaker, frukt eller bær. En fjerdedel med ris, pasta, poteter, brød eller korn. Og den siste delen med kjøtt, fisk, ost eller egg.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere